Vi har en ambition om at have et virkelig bredt udvalg af øvelser, så man let kan lave et træningsprogram og komme i gang med træningen. Her kan du se hvilke øvelser, der havde flest besøgende i løbet af 2014.

11. Foroverbøjet roning - bent over rows (BOR)

God øvelse til at styrke de muskler der trækker skuldrene tilbage og samle skulderbladene.

10. Tabata-intervaller

Ikke rigtigt en øvelse, men nærmere en forklaring på, hvordan man udfører en øvelse efter Tabataprincippet med 20 sekunders hårdt arbejde efterfulgt af 10 sekunders pause. Gentaget 8 gange. Du kan læse mere om 4 minutter i helvede eller mere teori bagved Tabata. Du kan finde masser af gode øvelser, som kan være en del af Tabata ved at træne med kropsvægt. Se kropsvægtsøvelser.

9. Sideløft - skulder

God træning af skuldrene med denne klassiker.

8. Rollout med hjul for træning af maven

Hård øvelse for maven. Husk også artiklen om, hvordan du lærer at lave stående ab roll out.

7. Rygstrækning på skrå bænk

Klassisk træningsøvelse som træner lænden, ballerne og baglårene.

6. Træk til bryst

Sikkert stadig populær mange steder, selvom jeg stadig synes pullups er et bedre alternativ. Læs også hvordan du træner op til at blive stærk nok til at tage en pullup eller træn efter grease the groove, hvis du gerne vil tage mange pullups.

5. Armstrækning på tæerne

Armstrækning er stadig en af kongerne af styrketræning. Der findes mange forskellige variationer, som kan gøre det endnu hårdere. Læs også artiklen om, hvordan du lærer at lave en rigtig armstrækning eller hvis du gerne vil tage rigtig mange armstrækninger.

4. Planken

Klassisk øvelse til at styrke stabiliteten i kropsstammen.

3. Udstrækning af ryg og mave

En makkerøvelse hvor man får strukket mave og ryg. Husk også at være god ved din ryg.

2. Back squat

En af de absolutte konger inden for styrketræning. Hvis ikke du er kommet i gang med at lave squat endnu, bør du gøre 2015 til året, hvor en af de mange variationer af squat bliver trænet, fx goblet squat, pistols eller jefferson squat.

1. Udstrækning af inderlår og lyske

Parøvelse hvor man strækker inderlåret og lysken.

Vi blev temmelig overraskede over, at der i top tre var to udstrækningsøvelser. Tilmed to øvelser som mest er lavet lidt for sjov. I 2015 vil vi gå lidt mere op i udspænding. Du kan stadig læse den gamle artikel om, at udspænding virker.

I løbet af 2014 har mine egne favoritter været manbuilder, frivend, træk, front squat og pullups - og så har jeg nydt at lave øvelser med dæk. Hvilke øvelser, har været dine favoritter? - og hvilke øvelser vil du fokusere på i 2015?

Husk altid at have styr på teknikken, når du træner og få gode tips til at opbygge et træningsprogram.

Kategorier:

Opdateret:

Skriv en kommentar