Der er mange fordele i at finde ud af nøjagtigt, hvad man spiser. Det giver større indsigt i:

  • Det samlede energiindtag
  • Fordelingen af kulhydrat, protein og fedt i kosten
  • Indtaget af vitaminer, mineraler, kostfibre og sunde fedttyper

Der findes flere måder, man kan lave registrering på - og der er også flere muligheder for at håndtere sine data. Vi anbefaler i øjeblikket det gratis site madital.dk. Her kan du online lave en præcis registrering af både dit samlede energiindtag og dit samlede energiforbrug.

Vælg den rigtige dato

Oppe i højre hjørne kan du se, hvilken dato programmet indtaster for. Hvis du vil skifte datoen, klikker du bare på linket. Det er vigtigt, at du vælger den rigtige dato, så du sikrer dig at både aktivitet og madindtaget bliver registreret sammen.

Indskriv vægten

Programmet udregner automatisk dit basale stofskifte. Til det behøver den dit køn og og din vægt. Du indskriver din under: Profil –> Velkommen.

Håndtering af ens energiforbrug

På madital.dk kan man både estimere sit energibehov under sin profil, men man kan også taste nøjagtigt ind, hvad man har lavet på de enkelte dage. Du behøver ikke taste ind for 24 timer, men kan tilføje den aktivitet du laver. De resterende timer på dagen tager den så det estimerede energibehov, du har tastet ind under Profil –> Ret profil.

Indtast mad

Du indtaster din kost under Mad –> Indtast mad. Husk at vælge hvilket måltid de enkelte fødevarer hører til. Det er en god ide at gemme undervejs.

Analyser din kost

Under Info –> Oversigt kan du se en vurdering af din kost. Her angives om du har en fornuftig fordeling af kosten og om du får vitaminer og mineraler nok.

Hvad fandt du ud af?

Hvad synes du om programmet? Har du nogen tips? Hvordan så det ud, da du analyserede din egen mad?