12 minutters Cooper-test er en klassisk test. Det gælder om at løbe så langt som muligt på 12 minutter. Testen skal udføres på en flad strækning, fx en 400 m atletikbane. Testens pålidelighed forudsætter, at man kan presse sig selv og, at man kan løbe med nogenlunde jævn hastighed hele vejen igennem.

Instruktion

  • Varm op med løb i mindst 10 minutter
  • Find en flad og enkel rute
  • Løb så langt du kan på 12 minutter
Cooper 12 minutter. Indtast de målte værdier

Konditallet i Coopertesten afhænger ikke af vægten. Konditallet er VO2max divideret med kropsvægten. Hvis en person på 50 kg skal løbe 3000 meter på 12 minutter, så kræver det en VO2max på 2,8 l/min. Hvis en person på 100 kg skal løbe samme distance, så kræver det dobbelt så meget energi og dermed en VO2max på 5,6 l/min, men da personen jo netop har dobbelt så stor kropsvægt, så ender konditallet med at være det samme.

Formel

Formlen til at udregne konditallet fra Coopers 12 minutters test er:

VO_2max = \frac{d_{12} - 504,9}{44,73}

Usikkerheder

12 minutters Cooper-test er forbundet med nogen usikkerhed. Fx vil folk med ekstrem god løbeøkonomi få overvurderet deres iltoptagelse, og folk med meget dårlig løbeøkonomi vil få undervurderet deres iltoptagelse.

Reference

Cooper, K. H. 1968. “A Means of Assessing Maximal Oxygen Intake. Correlation between Field and Treadmill Testing”. JAMA 203 (3): 201–4.

Skriv en kommentar