Træning med kropsvægt har mange fordele, og træningen kan være rigtig effektiv. Man behøver altså ikke vægte eller maskiner for at udfordre kroppens fysik.

Fordele

  • træningscenteret er altid med
  • lav læringskurve. Øvelserne er ofte relativt lette at lære.
  • lette at organisere med større grupper

Det handler om modstand

At blive stærkere handler om modstand, og derfor kan øvelser med kropsvægt være rigtig effektive. Sommetider kræver det bare lidt kreativitet for at gøre øvelsen mere anstrengende. Så snart øvelserne ikke længere giver modstand er det tid til at variere øvelserne eller sætte noget mere belastning på.

Man kan blive rigtig hardcore

Det er befriende at kunne træne uden at have br. Hvis du har brug for et bevis på, at man blive rigtig stærk ved at bruge kropsvægt som modstand, kan du se i det følgende link:

  • Beast skills. Sitet er lidt rodet, men her kan man få nogle gode ideer til, hvordan kroppen bliver rigeligt tung til, at man kan få noget udfordring styrkemæssigt.

Kan jeg nøjes med kropsvægtøvelser

Man skal altid planlægge sin træning ud fra ens mål. Du kan sagtens få masser af udfordring ved kropsvægtøvelser, så længe du varierer dem. Men det kan også være, at du skal supplere din træning med fx maskiner eller frie vægte. Fx kan maskiner være en fordel, hvis man ikke er stærk nok til at udføre øvelserne med kropsvægt, og frie vægte er også fremragende i mange sammenhænge.

Yderligere inspiration

Har du nogle gode sites eller nogle gode øvelser, så del det gerne i kommentarerne?