Du kan beregne dit kondital ud fra en løbetur, du har løbet. Du indtaster bare, hvor mange kilometer du har løbet, og hvor lang tid det tog. Jeg har lavet en beregner, der kan udregne dit kondital på baggrund af din hastighed og din distance.

Flere forudsætninger for din løbetur skal dog være opfyldt for at beregneren virker:

  • Du skal være varmet op på forhånd.
  • Du skal løbet en distance så hurtigt som muligt.
  • Ruten skal være flad.
  • Distancen skal være mellem 1500 meter og 42 km.

Find dit kondital fra løbetest

Beregn kondital fra vilkårlig løbedistance og tid.

Formler bag beregneren

I beregneren er brugt formler fra Tokmakidis et al (1987) fra Tabel 1.

For example wi a single performance the average speed is calculated (e.g. a 5 km in 18:30 is ran at an average speed of 16.2 kmh-1) and introduced i the 5 km equation using Table 1 to obtain VO2max (MET = 3.1747 + 0.9139 * 16.2 kmh-1 = 18 MET or 63 mlkg-1min-1).

Tokmakidis et al (1987)

Andre konditionstests

Du kan også bruge en Cooper Test til at finde dit kondital.

Reference

  • Tokmakidis, S. P., L. Léger, D. Mercier, F. Péronnet, og G. Thibault. 1987. “New Approaches to Predict VO2max and Endurance from Running Performances”. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness 27 (4): 401–9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3444324/

Skriv en kommentar