Du kan beregne dit kondital pĂ„ mange forskellige mĂ„der. Vi har samlet forskellige mĂ„der at lave beregning af dit kondital pĂ„, sĂ„ hvis du leder efter en “kondital beregner”, sĂ„ kan du her finde beregnere og metoder til udregning af konditallet.

Du kan ogsÄ beregne dit kondital pÄ baggrund af lÞbetests, en tur pÄ roergometer eller efter at have kÞrt en tur pÄ cyklen.

Vi har samlet forskellige mÄder at udregne konditallet pÄ herunder.

En mÄde er at beregne dit kondital ud fra en vilkÄrlig distance, men hvis du helst ikke vil rejse dig fra sofaen for at fÄ svaret, sÄ kan du ogsÄ ganske enkelt udregne dit kondital fra din puls.

Hvordan beregner jeg mit kondital?

For at beregne dit kondital sÄ har du brug for en test, som pÄ en eller anden mÄde er blevet sammenlignet med en direkte mÄling af den maksimale iltoptagelse pr. minut delt med kropsvÊgten. Det er nemlig definitionen pÄ konditallet. Konditallet mÄles i ml ilt pr. minut pr. kg. kropsvÊgt.

Der er lavet mange forskellige studier, hvor man har mÄlt deltagernes kondital direkte og sammenlignet den med andre submaksimale eller maksimale tests. Hvis du er interesseret, sÄ har jeg skrevet et andet indlÊg, der handler om, hvordan man tester sin kondition med en konditest.

Beregn dit kondital med lĂžbetests

Beregning af kondital fra cykling

Beregn dit kondital til romaskine og roergometer

Beregner af kondital fra gangtest


Se alle konditionstests

Validitet af beregning af kondital

NÄr du beregner dit kondital, sÄ skal du huske, at alle indirekte tests er forbundet med unÞjagtigheder. Beregnerne er lavet med udgangspunkt i en population, og formlerne og algoritmerne er baseret pÄ det, der passer pÄ flest muligt i forsÞget. NÄr du laver en beregning af konditallet, sÄ bliver det altsÄ det bedste gÊt ud fra forskernes studier.

Hvordan forbedrer jeg beregningen af mit kondital?

Dit beregnede kondital vil forbedres, hvis du trÊner over lÊngere tid, hvor du udfordrer kredslÞbet. Den hurtigeste mÄde at forbedre et udregnet kondital er ved at tabe dig. Det skyldes, at konditallet bl.a. afhÊnger af vÊgten.

For at forbedre beregningen af dit kondital, sÄ skal du imidlertid flytte din maksimale iltoptagelse og det krÊver en hÞj intensitet. Vi har skrevet lidt om intensitetens betydning for at flytte den maksimale iltoptagelse.

Hvis du bruger samme beregner til dit kondital nÊste gang, sÄ skal du altsÄ bare prÊstere bedre i testen, og sÄ vil udregningen af konditallet give et bedre tal.

Hvad er et godt kondital?

Jeg har lavet en side, hvor du kan se en tabel med kondital, som du kan vurdere dig selv i forhold til. Men husk pÄ at de udregnede kondital er til en tilnÊrmelse af dit rigtige kondital.

Se tabel med kondital

Konklusion beregning af kondital

Der er mange sĂžgninger pĂ„ nettet pĂ„ “beregn kondital”, hvilket tyder pĂ„, at mange gerne vil lave en beregning af sit kondital. Jeg bruger ofte ogsĂ„ selv en beregner til at udregne mit kondital, fordi jeg godt kan lide at fĂ„ et tal. Egentlig kunne jeg jo bare lave den samme test flere gange for at se, om jeg er blevet bedre, og sĂ„ ved jeg, at min kondition er blevet bedre.