Det kan være yderst motiverende at tælle skridt. Der kan være med i Tæl Skridt-kampagnen, hvor du kan vinde pengepræmier. Du kan bruge et skridtur, en app til at tælle skridt eller en aktivitetstracker.

Dansk Firma Idrætsforbund har lavet en Tæl Skridt-kampagne, som du kan læse mere om længere nede på siden.

Tæl skridt – det er sjovt og motiverende!

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at vi alle går 10.000 skridt om dagen. Du kan læse meget om de 10.000 skridt om dage har særlige sundhedsgevinster (selvom antallet af skridt formentlig er lidt tilfældigt).

Der køres jævnligt kampagner for at huske os på sundhedsgevinsterne ved at gå. Mange virksomheder ved også, at skridttælling kan være sjovt og motiverende, hvilket Tæl Skridt-kampagnen netop udnytter.

”Mange virksomheder har i stigende grad fået øjnene op for at skridttælling kan være både sjovt og motiverende, samtidigt med, at det øger den generelle sundhed blandt medarbejderne. Hvis virksomheden giver medarbejderne en skridttæller motiverer det og skaber sjov konkurrence mellem medarbejderne”

Nikolaj Nielsen, produktchef for avXperten.dk

Tæl skridt med en skridttæller

Du kan tælle dine skridt med en skridttæller. De forskellige skridttællere fungerer lidt forskelligt. Skridttællere bruger typisk et accelerometer til at beregne, hvor mange skridt du går. Skridttælleren kan mærke de forskellige bump, fx når du tager et skridt.

Skridttællere placeres på hoften, på håndleddet eller i en lomme.

”Det bliver hurtigt sjovt og vanedannende at følge sin egen udvikling, og mindst lige så sjovt at slå kollegerne. Det kan motivere en til at tage endnu flere skridt.”

Nikolaj Nielsen, produktchef for avXperten.dk

Får skridttællere folk til at gå mere?

Jeg er ret interesseret i at se nogle studier, der undersøger om det får folk til at gå mere, hvis de tæller skridt. Der er i hvert fald mange sundhedsgevinster ved at bevæge sig mere - og det at gå kan alle være med til.

Hvorfor gå 10.000 skridt?

10.000 skridt er blevet en helt almindelig sundhedsvejledning, men de færreste går i dybden med, hvorfor det netop er 10.000 skridt. Oprindeligt var det egentlig et slogan for et firma, der solgte skridttællere under OL i Tokyo 1964. Jeg har skrevet lidt mere historien om de 10.000 skridt her.

Jeg har også lave en side, hvor du kan omregne, hvor langt 10.000 skridt er eller hvor mange skridt, der er på en kilometer. I gennemsnit svarer 10.000 skridt til omkring 8 kilometer eller 1 time og 40 minutters gang om dagen.

Hvorfor skal vi tælle skridt?

Der er mange fysiologiske og psykologiske fordele ved at gå. En af bagmændene bag en af de klassiske kampagner for at gå fra 2005 formulerer det sådan her:

”Når vi blander os i danskernes motionsvaner, er det fordi vi gerne vil bidrage til, at flere oplever, at ved at bevæge sig mere, opnår man et langt sundere liv. Vi vil meget gerne give flere ideer og lyst til at bruge kroppen mere. Med kampagnen giver vi danskerne en ekstra opmuntring til at gøre mere. Vi ved, det kan være svært at få tilstrækkelig med fysisk aktivitet passet ind i en hverdag, hvor meget arbejde foregår stillesiddende, typisk foran en computer. Og hvor transporten til og fra arbejde måske foregår i en bil.”

Chefredaktør Kirsten Engel

Fysiologiske fordele ved at gå

Der er flere fysiske fordele ved at gå. Se bare på denne liste over fordele ved at gå.

  • Dit kredsløb forbedres, hvis du går rask til. Du skal helst forsøge at få pulsen lidt op for at have de bedste effekter på kredsløbet.
  • Når du er mere aktiv og træner kredsløbet, så forebygges hjerte-kar-sygdomme. Men det kræver, at du får hjertet til at pumpe blodet rundt i kroppen. Det er ikke nok at tælle skridt. Du skal tælle de skridt, hvor kredsløbet arbejder.
  • Gang er en vægtbærende aktivitet. Vægtbærende aktivitet er med til at gøre dine knogler stærkere.
  • Hvis du går meget, så stiger din samlede forbrænding. Du kan læse mere om kalorieforbrændingen ved gang her.
  • Din risiko for at udvikle type 2-diabetes falder, når du er aktiv i hverdagen.

Psykologiske fordele ved at gå

Der er også psykologiske fordele ved at gå mere. Og skridttælling kan motivere de fleste. Når du er mere aktiv - og særligt ved at gå - så foreslår Motion-oline.dk følgende psykologiske fordele ved at gå:

  • Bedre søvn om natten. Når kroppen har været fysisk aktiv og er blevet træt på en naturlig måde, vil den lettere kunne finde ro og slappe af om natten.
  • Færre spændinger. Gang har en muskelafspændende effekt, som hjælper mod spændinger i fx skuldre og nakke.
  • Humøret stiger. Når du går, stiger produktionen af hormoner, særligt endorfiner. De er kroppens naturlige lykkestoffer, som gør os gladere og mere veltilpasse.
  • Bedre indlæringsevne.

Jeg kunne dog godt tænke mig at se nogle studier, der kan sandsynliggøre at gang har ovenstående effekter. Hvis du kender nogen, så skriv endelig i kommentarerne.

Om Tæl Skridt Kampagnen

Tæl Skridt-kampagnerne arrangeres af Dansk Firma Idrætsforbund. Der tælles skridt i flere perioder hvert år. Du kan se priser for at være med i Tæl Skridt-kampagnen her.

Du kan være med i Tæl Skridt enten som enkeltperson eller som forening. En Tæl Skrdit-kampagne varer to uger. Der er 4 Tæl Skridt-kampagner pr. år. I 14-dages perioden skal deltagerne hver dag tælle skridt (ved hjælp af skridttæller) og rapportere det opnåede skridtantal til Tæl Skridt-hjemmesiden.

Hvis du laver anden motion, så kan du bruge en omregningstabel eller Tæl Skridt-beregner til at omdanne anden aktivitet til skridt.

Målet er, at deltagerne i gennemsnit skal gå (mindst) 10.000 skridt pr. dag i løbet af kampagneperioden (man skal naturligvis helst gå meget hele året). Hvis du selv eller holdet opfylder dette krav, så kan man deltage i en konkurrence om kontante pengebeløb.

Du kan løbende følge med i din egen indsats og holdets indsats sammenlignet med andre på Tæl Skridt-hjemmesiden.

Vind præmier ved at tælle skridt

Hvis du tilmelder dig Tæl Skridt-kampagnen kan du vinde kontante pengepræmier, men desværre koster det lidt at være med. Men hvis det kan motivere dig at konkurrere mod andre, så er det helt sikkert pengene værd. Der er nemlig mange fysiologiske og psykologiske gevinster ved at gå.

Skridt ur til at tælle skridt

Der findes mange billige og effektive skridttællere. Rigtig mange aktivitetsure har også efterhånden indbygget skridttæller. Jeg bruger selv et Garmin Fenix*.

Jeg leder lige nu efter de bedste skridture og skridttællere til at tælle skridt. Det er jo vigtigt, at de måler nogenlunde præcist.

Du kan selv starte med at lede efter skridttællere hos den Intelligentekrop.dk.

Tæl skridt app

Efterhånden kan du også bare bruge telefonen til at tælle dine skridt. Fx kan Google Fit-appen automatisk tælle dine skridt.

Jeg leder lige nu efter studier, der viser hvor præcise målingerne af skridttælling er med smartphone-apps.

Tæl skridt 2021

Skal du være med til at tælle skridt i 2021, så skriv endelig i kommentarerne, hvad dit mål er.