Bip-testen er en anerkendt test til at estimere deltagernes kondital og tracke udholdenhed over tid. Bip-testen er kendt under flere forskellige navne fx Bip-test, Bleep-test, Yo-yo test og Shuttle run.

Hvad er bip-testen og yoyo-testen?

Bip-testen er imidlertid ikke nødvendigvis det samme som yoyo-testen. Der findes forskellige udgaver af biptesten og af yoyo-testen.

Den oprindelige biptest og første niveau af yoyo-testen minder om hinanden. De starter begge ved 8 km/t på første trin. Men yoyo-testen har to forskellige niveauer - og den findes i forskellige udgaver.

Yoyo-testen har også interval-varianter, hvor der er små pauser undervejs. Intervalvarianten bruges ofte til at måle performance i boldspil.

Yoyo-testene kan kort opdeles sådan her:

Navn Beskrivelse Tester Betegnelse
Udholdenhedstest Kontinuerlig test Evne til at arbejde gennem længere tid uden pause YYE1 / YYE2
Interval-udholdenhedstest Regelmæssige korte pauser på 5s Evne til at udføre intervalarbejde gennem længere tid YYIE1 / YYIE2
Interval-restitutionstest Regelmæssige korte pauser på 10s Evne til at komme sig efter intenst arbejde YYIR1 / YYIR2

Alle yoyo-testene har to forskellige niveauer, så både begyndere og trænerede kan få noget ud af testene.

Her beskriver vi Jens Bangsbos yoyo-test til udholdenhed (YYE1/YEE2), som ligner den originale biptest. Jeg bruger altså biptest og yoyo-test som to ford for det samme.

Hvis du har brug for at vide mere om interval-testene, så kan du kigge på et indlæg som handler om yoyo-intervaltestene](/yoyo-test/).

Om biptesten og yoyo-testen

Bip-testen og yoyo-testen har de fordele, at den ikke kræver særligt udstyr, at man let kan teste en større gruppe på samme tid, samt at man ikke selv skal disponere sin løbehastighed.

Bip-testen er meget anvendelig især til boldspillere, fordi der er vendinger med i testen.

Yoyo-testen til udholdenhed løbes ud fra denne figur.

Opstilling til den originale biptest. Det er ikke nødvendigt at krydse linjen, men man skal sætte sin fod på linjen.

Du løber 20 meter, hvorefter du vender for at løbe tilbage igen. Formålet er at løbe så længe som muligt og ramme vendepunktet på samme tidspunkt som ‘bippet’.

Tidsrummet til at gennemføre de 20 meter falder hele tiden, så du skal løbe hurtigere og hurtigere. Derfor kalder man det en ‘progressiv’ test.

Find lyden til bip-testen og kør den online

Du kan Købe Yoyo-testen på CD hos Danmarks Idrætsforbund. Du kan også finde filen til 20 minutters testen på Spotify.

Instruktion til yoyo-testen

  1. Opmål en distance på 20 meter og marker endepunkterne med streger, tape eller kegler.
  2. Lad udøverne varme op på strækningen.
  3. Alle udøvere stiller sig bag den første streg og begynder at løbe ved det første bip.
  4. Præcist ved næste bip skal næste streg nås. Man skal mindst have en fod på linie med stregen. Hvis man er løbet for hurtigt, stopper man og venter på bippet.
  5. Når der skiftes til en højere hastighed angives dette ved et dobbelt-bip.
  6. Når man ikke længere kan følge hastigheden, så registrerer man hvilket niveau, man udgik på.

Her kan du se testen i praksis:

Skema: Bip test

Forløbet i testen er som i den oprindelige protokol fra 1989, hvor man starter på 8,0 km/t og hastigheden øges med 0,5 km/t ca. hvert minut.

Hvis du har brug for en tabel over hastigheden på de to forskellige niveauer, så kan du finde hastighederne for niveau 1 og hastighederne for niveau 2 på ‘The Complete Guide to the Yo-Yo Test’.

Der er publiceret flere forskellige studier med forslag til beregning af kondital udfra præstationen i testen, men vi har valgt her at beregne konditallet, så det svarer til de værdier, der fås fra ‘Yo-Yo’-testen fra Danmarks Idrætsforbund.

Hvad er mit kondital baseret på bip-testen? [Skema]

Vi har lavet en udregner, der kan estimere dit kondital ud fra resultatet i yoyo-testen. Beregneren kan bruges både til niveau 1 og niveau 2 af testen.

Formularen er baseret på følgende tabel, som findes på theyoyotest.com. For det mest præcise resultat, så skal du slå dit tal op i tabellen, da beregneren kan variere med 0,1 til 0,2 ml/kg/min i forhold til tabellen.

Udregn kondital fra YoYo Udholdenhedstest.
Testversion
Resultater

Praktiske råd til gennemførelse af biptesten

  • Testen fungerer på mange forskellige slags underlag, blot fodtøj og underlag passer sammen. Hvis der testes før og efter et træningsforløb, er det vigtigt at testen gennemføres under samme betingelser hver gang.
  • Test af en enkelt person: Tag din laptop med ud til testområdet. Du kan sagtens høre signalerne.
  • Test af større grupper: Tilslut ekstra højttalere til din laptop.

The Yo-Yo Test

Længst på bip-testen

Topendsports har lavet en liste med de bedste resultater fra bip-testen. I listen diskuteres lidt med forskellige standarder.

Mænd

name sport notes  
17/1 Jose Romero Australian Rules VFL/AFL player at North Melbourne (1988–1994) and Western Bulldogs (1995–2001)
17 Sebastian Coe Athletics commonly reported result from this UK middle distance champion runner
17 Lee Gong Dook Soccer Premier League player

Kvinder

name sport notes  
15/0 Suzie Muirhead Field Hockey testing of the New Zealand Field Hockey team (the Black Sticks) (from March 2007)
15/0 Diana Weavers Field Hockey testing of the New Zealand Field Hockey team (from March 2007)

Bip-testen bliver også brugt til at tracke fremgang

Den første del af restitutionstesten YYIR1 bliver i stigende grad brugt som en del af opvarmningen for at tracke det nuværende niveau. Det vurderer jeg også, at udholdenhedstesten kan bruges til.

Hvis du måler pulsen i løbet af de første 6 minutter af testen og efterfølgende noterer hvor hurtigt pulsen falder i det første og andet minut efter testen (heart rate recovery), så har du en indikation på, om din kredsløbstræning virker.

Referencer til biptesten

  • Castagna, Carlo, Franco M. Impellizzeri, Karim Chamari, Domenico Carlomagno, og Ermanno Rampinini. 2006. “Aerobic Fitness and Yo-Yo Continuous and Intermittent Tests Performances in Soccer Players: A Correlation Study”. The Journal of Strength and Conditioning Research 20 (2): 320. https://doi.org/10.1519/R-18065.1.
  • Thomas, Andrew, Brian Dawson, og Carmel Goodman. 2006. “The Yo-Yo Test: Reliability and Association with a 20-m Shuttle Run and VO(2max)”. International Journal of Sports Physiology and Performance 1 (2): 137–49. https://doi.org/10.1123/ijspp.1.2.137.

Skriv en kommentar