Du skal ikke være bange for at bevæge dig. Men du behøver heller ikke at være modig.

I medier og blandt behandlere hører om ofte om, hvad man skal passe på, eller hvad der er farligt. Men kroppen er robust og kan holde til meget - og den tilpasser sig mange forskellige situationer.

Jeg oplever ofte elever, der aldrig har prøvet at dødløfte, fordi de vil passe på ryggen eller tænker, at de fil få ondt i lænden af det. Andre elever kigger bekymret rundt i lokalet, hvis andre løfter på en måde, som ikke passer ind i deres billede af den ideelle bevægelse.

Men der er ikke en perfekt bevægelse, der passer på alle mennesker.

Og hvis nogen har fortalt dig nogle helt specifikke ting om at bevæge sig, eller at du skal passe på med noget, så overvej lige følgende.

Bevægelser er kun problematiske, når du undgår dem. Michael Thomsen Oren (fra Stærk)

Kroppen arbejder efter princippet om specificitet eller SAID-princippet. Når kroppen bliver udsat for en påvirkning eller belastning, så tilpasser den sig, så den bliver bedre til at løse påvirkningen eller belastningen i fremtiden.

Med andre ord så bliver du bedre til det, du gør.

Teknik kan se helt anderledes ud

Alle øvelser og bevægelser kan have sin plads i styrketræningsprogrammet alt efter formålet med øvelserne. Og man kan sagtens arbejde med forskellige pejlepunkter for teknikken så længe man ikke bliver dogmatisk.

Jeg hører ofte selv hos unge mennesker nogle af de gamle skrøner om styrketræning:

“Knæene må ikke komme ud over tæerne i squat” – FORKERT “Kun ned til 90 grader i knæene” – FORKERT “Træk til nakke er farligt” – FORKERT

Det er alle udsagn, der er baseret på frygt for at bevæge sig, men vægtløftere har knæene langt ud over tæerne, og de går meget længere ned end 90 grader i knæene. Træk til nakke sætter skuldrene i en position, men hvis man træner sig op til at blive stærk i den position, så kan man sagtens det.

Hvis jeg skal lære nogen at dødløfte, så fortæller jeg dem ofte, at man skal gøre det med ret ryg. Men nogen har specialiseret sig i at løfte med krum ryg, fordi så er det lettere at få stangen fra gulvet.

Kostanitovs er et eksempel - og han løfter jo alligevel nogle relativt tunge vægte.

Lamar Gant
Lamar Gant

Et andet eksempel er Lamar Gant som har haft verdensrekorden både i dødløft og i bænkpres for sin vægtklasse. Han løfter med ret krum ryg i dødløft.

Lamar Gant har skoliose. Jeg har hørt en historie om ham, at lægerne frarådede ham at træne, fordi det ville være farligt for hans ryg. Men han besluttede sig for, at træning skulle gøre ham i stand til at bevæge sig bedre i stedet.

Lamar Gant
Lamar Gant

Lamar Gant dødløfter altså ikke med ret ryg, fordi hans krop passer til anoget andet.

Lamar Gant
Lamar Gants dødløft

Teknikken er individuel

Hvis du squatter med high bar, så ser teknikken anderledes ud end low bar. Og nogle kropstyper passer bedre til den ene eller anden type squat.

High Bar vs Low Bar

Her er en lille hjemmelavet model, der viser det hele med et elastik.

Det samme gør sig gældende med dødløft. Den relative længde af dine skinneben, lårben, arme og ryg betyder meget for, hvordan det kan være mest optimalt for dig at løfte.

Hoftens placering i dødløft
Hoftens placering i dødløft

Der er altså mange måder at løfte på og mange måder at bevæge sig på. Det man øver sig på, bliver man bedre til, og det man ikke øver sig på, bliver man dårligere til.

Det allervigtigste er, at hvis du gerne vil lære noget, så skal du lave en progression, og så skal kroppen nok langsomt lære det.

Stærk

Stærk - Jacob Beermann

Kunne du godt tænke dig at blive rigtigt stærk? Det kræver den rette hjælp, og den kan du heldigvis få af Jacob Beermann med bogen “Stærk”. Her får du en god og grundig introduktion til hvordan man styrketræner bedst.

Læs mere

Skriv en kommentar