Jeg har lavet en beregner, hvor du kan udregne dit stofskifte og dit daglige energiforbrug på baggrund af dit hvilestofskifte og fysiske aktivitetsniveau. Jeg synes det er interessant at udregne, hvad mit basalstofskifte er i forhold min fysiske aktivitet for at se, hvad mit omtrentlige daglige energibehov er.

Stofskiftet består af 3 hovedkomponenter: hvilestofskiftet (BMR), fødeinduceret termogenese (FIT) og fysisk aktivitet (PAL).

Beregn dit stofskifte og basalstofskifte

Med denne beregner kan du udregne dit hvilestofskifte, som også ofte kaldes basalstofskiftet, og dit samlede daglige energibehov. Beregneren er ret simpel og angiver dit aktivitetsniveau udfra nogle overordnede mål. Resultatet er en gennemsnitsberegning for dit køn, din alder og din vægt.

Simpel udregning af dagligt energiforbrug. Indtast oplysninger.
Fysisk aktivitetsniveau (PAL)

Baggrunden for stofskifteberegneren

Beregningen er behæftet med stor usikkerhed. Værdierne er rettet mod “almindelige” mennesker og ikke meget aktive kredsløbsatleter, fx cykelryttere og triatleter.

Tabeller for udregning af hvilestofskiftet

Tabellerne er baseret på værdier fra Nordiska næringsrekommendationer 1996.

Formel til at beregne hvilestofskiftet

Mænds hvilestofskifte

Alder BMR (Kj/dag)
11-18 74 V + 2750
19-30 64 V + 2840
31-60 48,5 V + 3670
61-75 49,9 V + 2930
over 75 35 V + 3430

Kvinders hvilestofskifte

Alder BMR (kJ/dag)
11-18 56 V + 2900
19-30 61,5 V + 2080
31-60 36,4 V + 3470
61-75 38,6 V + 2880
over 75 41 V + 2610

V er vægt i kg.

Eksempel: en kvinde på 23 år som vejer 62 kg. har derfor et BMR på: 61,5*62 + 2080 = 5893 Kj dagligt.

Fysisk aktivitetsniveau i forhold til hvilestofskiftet (PAL)

Aktivitetsniveau PAL
Rullestolsbunden eller sengeliggende. 1,2
Stillesiddende arbejde med kun lidt fysisk aktivitet og ingen eller begrænset fysisk aktivitet i fritiden. 1,4-1,5
Stillesiddende arbejde med et vist behov for fysisk aktivitet og ingen eller begrænset fysisk aktivitet i fritiden. 1,6-1,7
Hovedsageligt stående arbejde. 1,8-1,9
Sport eller anden hård fysisk aktivitet i fritiden. (30-60 min. 4-5 gange/uge) + 0,3
Hårdt kropsarbejde eller meget høj fritidsaktivitet. 2,0-2,4

PAL skal ganges med BMR for at estimere ens daglige stofskifte.

Eksempel: Kvinden fra eksempel 1 arbejder på et kontor, hvor de ikke bevæger sig meget (PAL = 1,4-1,5). Hun er dog rimeligt aktiv i fritiden (PAL + 0,3). BMR (5893 Kj) gange med PAL (1,7) = 10018 Kj. Kvindens daglige stofskifte (ligevægtsindtag) vil være ca. 10.000 Kj.

Mere avanceret udregning af dagligt energiforbrug

Hvis du gerne vil have en lidt mere avanceret beregner, så kan du finde den på health-calc.com.

Avanceret BMR beregner

Referencer til stofskiftet

Exercise Physiology - Nutrition, Energy, and Human Performance

Exercise Physiology - Nutrition, Energy, and Human Performance

Skrevet af BS, William D., PhD McArdle, M.Ed, Frank I. Katch, Victor L. Katch.

Læs mere

  • Nordiska næringsrekommendationer 1996. Nordiska ministerrådet. København, 1996.
  • Waterlow, John C., Nevin S. Scrimshaw, og Beat Schürch. 1996. “Energy and Protein requirements, Proceedings of an IDECG workshop”. Eur J Clin Nutr 50 (februar): 1–197. http://archive.unu.edu/unupress/food2/UID01E/UID01E00.HTM.
  • World Health Organisation, Fao, and Unu. Energy and protein requirements. Geneva: WHO, Technical Report Series 724, 1985.
  • Exercise Physiology, McArdle, Katch & Katch, 5th ed
  • WHO Obesity Guidelines, 2000 - Technical Report Series 894
  • Schofield, W. N. 1985. “Predicting Basal Metabolic Rate, New Standards and Review of Previous Work”. Human Nutrition. Clinical Nutrition 39 Suppl 1: 5–41.

Skriv en kommentar