De fem tibetanere

Alle øvelserne laves 21 gange.
Rite 1: Drej rundt

Rite 1: Drej rundt

I den første rite skal du stå oprejst og strække armene ud til siden. Drej rundt om dig selv i urets retning i det tempo, der passer dig. Træk vejret dybt og langsomt for at undgå at blive svimmel. Denne øvelse er måske den der for de fleste voksne kræver mest tilvænning.

Lær mere

Rite 2: Maveøvelse

Rite 2: Maveøvelse

I den anden rite skal du lægge dig fladt på ryggen. Armene skal ligge langs siden og dine håndflader skal vende mod gulvet. Løft nu hovedet op fra gulvet og træk hagen ned mod brystet, mens du løfter dine ben strakte og lodret op. Sænk herefter ben og hoved tilbage igen, så du ender i startpositionen.

Lær mere

Rite 3: Forlår

Rite 3: Forlår

Den tredje rite er forholdsvis simpel. Sæt dig på knæene, så kun dine tær og knæ rør underlaget. Placer herefter dine hænder på baglåret. Træk nu hagen mod brystet ved at bøje hovedet fremover. Bøj derefter hoved bagover og svaj i din rygrad. Kør efterfølgende op til standardpositionen.

Lær mere

Rite 4: Table pose

Rite 4: Table pose

Den fjerde rite sætter du dig på gulvet med strakte ben. Sænk herefter hagen mod brystet. Ryk derefter hovedet så langt tilbage det kan komme, og løft kroppen op i en ”bro”, ved at spænde i alle muskler. Slap herefter af i musklerne og kør din krop tilbage til startpositionen.

Lær mere

Rite 5: Sæl og omvendt V

Rite 5: Sæl og omvendt V

For at udføre den femte rite skal du ligge på maven. Sæt nu hænderne på underlaget ud fra skuldrene. Herefter skal du strække dine arme, så kun dine tæer og hænder rammer underlaget. Bøj nu i hoften og før bagdelen opad, så din krop former en pyramide. Før derefter hoften ned mod jorden igen. Skift mellem de to stillinger.

Lær mere

Alle øvelserne laves 21 gange.

Læs meget mere om De fem tibetanere og yogaøvelserne eller Solhilsen A og B.