De fem tibetanere er fem yoga√łvelser beskrevet af Peter Kelder i slutningen af 1930‚Äôerne, men √łvelserne kan spores tilbage til omkring √•r 0. De fem tibetanske riter er en rigtig god introduktion til yoga og √łvelserne let at implementere i sin egen hverdag. Jeg har kigget lidt p√•, hvad de fem tibetanere er?

Hvad er de fem tibetanere? De fem tibetanere er fem yogabaserede √łvelser skabt til at give dig en fornyet f√łlelse af energi og vitalitet. De fem tibetanske riter skal laves 21 gange hver, og tager omkring 15 minutter at lave. √ėvelserne stammer fra tibetanske munke, men blev bragt til vesten af Oberst Bradford, og Peter Kelder beskrev dem i sin bog: De fem tibetanere.

De fem tibetanere er en sammens√¶tning af 5 forholdsvist simle yoga√łvelser. √ėvelserne har vundet st√łrre og st√łrre indpas i den vestlige verden og udf√łres dagligt af flere millioner mennesker.

Man siger, at de fem tibetanere er hemmeligheden bag ungdommens kilde. Jeg har ikke kunnet finde noget forskning direkte lavet p√• de fem tibetanere, s√• du m√• selv afg√łre om √łvelserne giver dig √łget styrke og energi i hverdagen at udf√łre tibetanerne.

Wallsticker med De 5 tibetanere
Wallsticker med De fem tibetanere

M√•ske er du klar til selv at kaste dig ud i √łvelserne. De fem √łvelser kan udf√łres hvor som helst, og tager ikke mere end 20 minutter.

Jeg har samlet den vigtigste information om de fem tibetanere på denne side. Jeg beskriver her på siden historien bag de fem tibetanere, hvordan riterne skal laves med både video og illustrationer og noget af det filosofiske baggrund bag de 5 tibetanere.

Du kan nu komme i gang med at udf√łre de fem tibetanere.

Hvad er de fem tibetanere?

Tibetanske munke lavede √łvelserne taget fra yoga for at holde sig evigt unge, og det er vi jo nogle stykker, der gerne vil. Derfor var det ogs√• herligt, at Oberst Bradford f√łrte disse √łvelser til vesten. Han bragte bl.a. √łvelserne videre til vennen Peter Kelder, som i slutningen af 1930‚Äôerne skrev bogen: De Fem Tibetanere.

Jeg anbefaler dig helt klart at l√¶se de to b√łger, hvis du vil dykke ned i hele historien og baggrunden for, hvorfor de fem tibetanske √łvelser er blevet s√• kendte og popul√¶re.

De 5 tibetanere De 5 tibetanere
Peter Kelders b√łger om De fem tibetanere.

Men nu til det vigtigste: Hvordan laver man de fem tibetanere?

Baggrunden for de √łvelserne i de fem tibetanere, og hvordan de udf√łres forklares udem√¶rket i den her lidt √¶ldre video fra Youtube:

Hvor ofte skal jeg lave de fem tibetanere?

Et af de sp√łrgsm√•l mange s√łger efter er: ‚ÄúHvor ofte skal de fem tibetanere udf√łres‚ÄĚ. Det er umuligt at give et endegyldigt svar p√•, for du skal lave de fem tibetanere, s√• det fungerer for dig.

De Fem Tibetanere skal som udgangspunkt laves en gang om dagen. Du kan fx udf√łre riterne, n√•r du st√•r op om morgenen, om eftermiddagen, eller om aftenen, inden du g√•r i seng. Nogle mennesker sover godt oven p√• √łvelserne, mens andre bliver for friske til at sove.

Du skal derfor selv finde ud af, hvilken tid på dagen, der passer dig bedst.

Hvis du ikke kan afse tid til at lave riterne hver dag, s√• er det bedre at lave dem nogle gange om ugen end slet ikke at lave dem. Vi anbefaler at du pr√łver dig frem. Det er vigtigt, at du tager dig god tid til at lave √łvelserne rigtigt og fokusere p√• vejrtr√¶kningen, s√• det tager omkring 15 minutter at lave √łvelserne.

Det handler om at f√• de fem tibetanere til at passe ind, s√• de g√łr en forskel i dit liv og dit energiniveau.

Hvor mange gange skal man lave tibetanerne?

De gamle forskrifter siger, at hver af de 5 √łvelser skal gentages 21 gange hver dag. Det er dog bedre at lave tre gentagelser end slet ikke at udf√łre √łvelserne. S√• hvis du en dag ikke har tid eller har lyst til at springe over, s√• tager det det under 5 minutter at lave tre gentagelser.

I begyndelsen skal du ikke regne med, at du kan lave alle 21 gentagelser af hver √łvelse. Det b√łr du heller ikke g√łre i starten, da √łvelserne efter signende kan fremme udrensning af giftstoffer fra kroppen og deraf f√łlgende udrensningssymptomer.1

For at komme i gang med de fem tibetanere, så anbefaler jeg, at du starter langsomt.

Start fx med at lave 3 gentagelser af hver √łvelse og trap s√• langsomt op hver uge, s√• du n√•r op til 21 gentagelser i l√łbet af en m√•neds tid. 21 gentagelser er det optimale antal gentagelser af de 5 tibetanere, og du b√łr ikke lave flere gentagelser, for s√• skubber du til energibalancerne i kroppen. Selvom du er i god fysisk form, skal du alts√• maksimalt gentage √łvelserne det foreskrevne antal gange.

Find dit eget tempo til hver af √łvelserne - det handler ikke om at kunne g√łre dem hurtigt, men om at f√łle dig godt tilpas med √łvelserne.

Har du udfordringer med en af √łvelserne, anbefaler jeg, at du laver s√• mange du kan med overskud. Derefter g√•r du videre til den n√¶ste tibetaner. Du bliver efterh√•nden st√¶rkere og st√¶rkere, s√• du kan lave flere gentagelser.

Hvordan udf√łres de fem tibetanske riter?

Jeg beskriver og illustrerer med billeder i dette afsnit, hvordan du skal udf√łre de fem tibetanere.

F√łrst kan du se nogle simple t√¶ndstikm√¶nd, der illustrerer √łvelserne:

Rite 1: De 5 tibetanere Rite 2: De 5 tibetanere Rite 3: De 5 tibetanere Rite 4: De 5 tibetanere Rite 5: De 5 tibetanere
Animation af de 5 tibetanske √łvelser fra Wikipedia

Jeg har f√łrst udvalgt to videoer om de fem tibetanere fra Youtube, hvor danske yogainstrukt√łrer forklarer de fem yoga√łvelser og sammenh√¶ngen mellem riterne. Du kan pr√łve at klikke p√• begge to for at se, hvilken instrukt√łr, du helst vil have til at forklare √łvelserne.

Yogainstrukt√łren, Brian Dernje Nielsen, forklarer og viser √łvelserne i denne video, hvor der er lidt yogamusik til √łvelserne ogs√•.

Jette Weimar, som ogs√• er yogainstrukt√łr, forklarer de fem riter behageligt og grundigt i denne video:

Illustreret √łvelsesbeskrivelse

Hvis du hellere vil have √łvelserne illustreret og gennemg√•et p√• skrift, s√• l√¶s videre.

Illustration af de 5 tibetanere - 5 riter - 5 tibetanske √łvelser
Illustration af de fem tibetanere

√ėvelserne i de fem tibetanere bliver kaldt for riter. Jeg har her lavet en kort beskrivelse af de 5 riter.

Husk at lytte til kroppen, n√•r du laver √łvelserne. Selvom m√•let er at lave 21 gentagelser af hver rite, s√• start stille og roligt med √łvelserne, n√•r du g√•r i gang f√łrste gang.

Det er ikke meningen, at du skal opleve smerte eller ubehag, n√•r du gennemf√łrer riterne.

Rite 1

Rite 1

I den f√łrste rite skal du st√• oprejst og str√¶kke armene ud til siden. Drej rundt om dig selv i urets retning i det tempo, der passer dig. Tr√¶k vejret dybt og langsomt for at undg√• at blive svimmel. Denne √łvelse er m√•ske den der for de fleste voksne kr√¶ver mest tilv√¶nning.

Rite 2

Rite 2

I den anden rite skal du l√¶gge dig fladt p√• ryggen. Armene skal ligge langs siden og dine h√•ndflader skal vende mod gulvet. L√łft nu hovedet op fra gulvet og tr√¶k hagen ned mod brystet, mens du l√łfter dine ben strakte og lodret op. S√¶nk herefter ben og hoved tilbage igen, s√• du ender i startpositionen.

Tr√¶k vejret ind, n√•r du l√łfter hoved og ben og pust ud, n√•r du s√¶nker dem.

Hvis denne √łvelse er for h√•rd, kan du med fordele b√łje dine ben i stedet for at have dem fuldt udstrakte.

Rite 3

Rite 3

Den tredje rite er forholdsvis simpel. S√¶t dig p√• kn√¶ene, s√• kun dine t√¶r og kn√¶ r√łr underlaget. Placer herefter dine h√¶nder p√• bagl√•ret. Tr√¶k nu hagen mod brystet ved at b√łje hovedet fremover. B√łj derefter hoved bagover og svaj i din rygrad. K√łr efterf√łlgende op til standardpositionen.

Tr√¶k vejret ind n√•r du b√łjer dig bagover, og pust ud n√•r du b√łjer dig forover.

Rite 4

Rite 4

Den fjerde rite s√¶tter du dig p√• gulvet med strakte ben. S√¶nk herefter hagen mod brystet. Ryk derefter hovedet s√• langt tilbage det kan komme, og l√łft kroppen op i en ‚ÄĚbro‚ÄĚ, ved at sp√¶nde i alle muskler. Slap herefter af i musklerne og k√łr din krop tilbage til startpositionen.

Du skal i denne √łvelse l√łfte kroppen op p√• en ind√•nding, og s√¶nke kroppen p√• en ud√•nding.

Rite 5

Rite 5

For at udf√łre den femte rite skal du ligge p√• maven. S√¶t nu h√¶nderne p√• underlaget ud fra skuldrene. Herefter skal du str√¶kke dine arme, s√• kun dine t√¶er og h√¶nder rammer underlaget. B√łj nu i hoften og f√łr bagdelen opad, s√• din krop former en ‚Äúpyramide‚ÄĚ. F√łr derefter hoften ned mod jorden igen. Skift mellem de to stillinger.

Du tager her en ind√•nding, n√•r du g√•r ned og lungerne har mest plads, mens du puster al luften ud, n√•r du g√•r op i ‚Äúpyramiden‚ÄĚ.

Udskriv de fem tibetanere

De f√łrste gange jeg selv udf√łrte de fem tibetanere havde jeg udskrevet en guide, som jeg havde liggende ved siden af mig, n√•r jeg udf√łrte √łvelserne.

Det her er en rigtig god PDF, som du kan downloade og udskrive, s√• du hjemme selv kan lave √łvelserne.

Udskriv √łvelserne med forklaring

Bliv medlem af Yogastream og lær yoga
YogaStream er et online yogaunivers med over 1000 yoga- og meditationsvideoer. Du bliver guidet af dygtige og erfarne instrukt√łrer lige n√•r det passer dig. F√• den f√łrste m√•ned gratis gennem vores link*.

Video af tibetanerne på Youtube

Hvis du er til en ret dynamisk gennemgang af √łvelserne med markant yogamusik, s√• gennemg√•r yogainstrukt√łren, Helle ‚ÄúDayal Kaur‚ÄĚ Nissen √łvelserne i denne video:

Hvis du erfaringer med de fem tibetanere eller andre styrke- og smidighedsg√łrende √łvelser, s√• brug endelig kommentarerne.

Hvis du foretr√¶kker at se √łvelserne p√• DVD, s√• kan du k√łbe dem her:

DVD og video af De 5 tibetanere

DVD: De fem tibetanere

Fysioterapeut Betiina Larsen har lavet denne sk√łnne dvd med de over 2000 √•r gamle √łvelser kaldet De Fem Tibetanere. Dvd‚Äôen indeholder b√•de fysiske √łvelser og meditation samt et lille h√¶fte om De Fem Tibetanere.

Tjek prisen*

Hvordan skal jeg trække vejret?

Vejrtr√¶kningen i de fem tibetanere er en vigtig del af √łvelserne. Derfor b√łr du l√¶se √łvelsesbeskrivelserne grundigt, s√• du ved hvordan du skal tr√¶kke vejret, mens du udf√łrer de tibetanske riter.

Vejrtr√¶kningen har i det hele taget st√łrre betydning, n√•r vi gennemf√łrer √łvelser.

Har jeg brug for udstyr til de fem tibetanere?

Du beh√łver ikke noget udstyr for at kunne udf√łre de fem tibetanere. Jeg plejer dog for det meste at bruge en yogam√•tte, n√•r jeg laver tibetanerne.

Det synes jeg is√¶r er rart til de √łvelser, hvor man ligger ned, men det giver ogs√• et meget bedre greb, n√•r man fx laver rite 5, som ogs√• kaldes downward dog.

Jeg anbefaler derfor, at du bruger en yogam√•tte, n√•r du laver tibetanerne, men is√¶r hvis du ogs√• laver anden tr√¶ning. S√• kan det godt betale sig at investere i en yogam√•tte af h√łj kvalitet. P√• www.denintelligentekrop.dk* har de masser af udstyr til yoga, og du kunne starte med at kigge p√• Manduka X Yoga Mat, som er virkelig l√¶kker.

Manduka X Yoga Mat til de 5 tibetanere

Manduka X Yoga Mat

Hvis du laver meget tr√¶ning og yoga, s√• kan vi godt anbefale at investere i en yogam√•tte af h√łj kvalitet. Du kan fx kigge p√• denne Manduka X Yoga Mat.

Tjek prisen*

Hvordan virker de 5 tibetanere?

Tanken bag de 5 tibetanere er, at gennemf√łrelsen af √łvelserne skal stimulere str√łmmen af naturlig livsenergi gennem kroppen.

N√•r du gennemf√łrer riterne bliver de 7 n√łgle-chakraer i din krop aktiveret og stimuleret, og p√• den m√•de stimuleres alle kirtlerne i det hormonelle system.

Chakra er et indisk ord, som kan overs√¶ttes til ‚ÄĚhvirvlende energihjul‚ÄĚ. Chakraerne modtager og regulerer livsenerig og videresender den ud i hele kroppen. Det er vigtigt, at dine chakraer er fri for negativ energi, s√• de kan v√¶re n√łglen til gnistrende livskraft.

De fem riter √łger rotationshastigheden i chakraerne og koordinerer dem. P√• den m√•de kommer chakraerne i fuldst√¶ndig harmoni og kan fordele ren energi til det hormonelle system - og i √łvrigt ogs√• lige alle andre systemer i kroppen.

Det hormonelle (endokrine) system har ansvar for hele kroppens generelle funktionsniveau. Det betyder, at udf√łrelsen af de fem riter p√•virker funktionen af alle dine organer og systemer. Da det i h√łj grad handler om at f√• kroppen til at fungere bedre og f√• mere energi. P√• den m√•de p√•st√•s de fem tibetanere at v√¶re ungdommens kilde.

Hvilke fordele er der ved de 5 tibetanere?

Det tager kun omkring 10-20 minutter om dagen at lave de fem tibetanere, men der er mange mulige fordele ved at udf√łre de fem riter.

De 5 tibetanere påstås allerede efter et par ugers træning at kunne:

  • S√¶nke aldringsprocessen ved at dreje dit biologiske ur tilbage
  • √ėge dit energiniveau
  • Forbedre din mentale klarhed og sk√¶rpe fokus
  • Mindske stressniveauet og berolige dit sind
  • Tabe dig og stramme op
  • Forbedre din styrke og bev√¶gelighed
  • Forbedre din s√łvn, s√• du v√•gner fyldt med energi

Historien om de fem tibetanere

I de n√¶ste par afsnit dykker jeg lidt ned i historien bag de fem tibetanere. De var aldrig blevet s√• udbredte og popul√¶re i vesten, hvis ikke Peter Kelder havde skrevet sin anbefalelsesv√¶rdige bog*. Men hvordan fik Peter Kelder √łjnene op for De fem tibetanere.

Hemmeligheden om ungdommens kilde var i mange tusind år forbeholdt de tibetanske munke.

Opdagelsen af de fem tibetanske √łvelser

Nogle √•r f√łr sin pension var Oberst Bradford under sin tjeneste i Hans Majest√¶ts diplomatiske korps udstationeret i Indien. Her h√łrte han f√łrste gang om, at tibetanske munke fra fjerne dele af Himalaya skulle kende ungdommens kilde. De indf√łdte fortalte om m√¶nd, der havde bes√łgt klosteret, var kommet hjem med genvundet sundhed, styrke, kraft og energi.

Som os alle så blev Oberst Bradford ikke yngre med årene. Ideen om at kunne finde ungdommens kilde inspirerede ham meget. Efter flere måneders overvejelse besluttede den nu pensionerede Oberst Bradford sig for at opspore ungdommens kilde.

Han rejste derfor til Himalaya, hvor jagten på den gamle hemmelighed startede. Det var en lang rejse gennem Himalayas dybeste dale, for ingen af de lokale vidste præcist, hvor klosteret lå.

Efter m√•neders farefuld rejse og s√łgen fandt obersten endelig frem til klosteret og munkene, som skulle kende hemmeligheden. Obersten blev lukket ind, og han opholdte sig i flere m√•neder i klosteret, f√łr han vendte hjem igen. Han blev p√• sit ophold introduceret for de fem tibetanere.

Oberst Bradford beskriver, at han allerede efter blot et par uger i klosteret f√łlte sig yngre. Han beh√łvede nu kun stok, n√•r han skulle bestige bjergene omkring klosteret, men kunne undv√¶re den i de daglige g√łrem√•l.

Udbredelsen af de fem tibetanere i vesten

Obersten opholdte sig flere m√•neder i klosteret f√łr han vendte hjem igen. Obersten var begejstret for sine oplevelser i klosteret, s√• han delte dem med sin gamle ven, Peter Kelder.

Peter Kelder blev meget interesseret i oberstens historier og fort√¶llinger, og han begyndte selv at lave √łvelserne. Kelder oplevede ogs√• en gavnlig effekt af √łvelserne.

Derfor ville Peter Kelder gerne dele de tibetanske riter med flere mennesker, og han fik overtalt Oberst Bradford til at begynde at undervise andre mennesker.

Obersten indvilligede, men havde tre betingelser:

  • Holdet skulle best√• af b√•de m√¶nd og kvinder med forskelligt arbejde. Der skulle b√•de v√¶re almindelige arbejdere, akademikere og selvst√¶ndige p√• holdet.
  • Alle skulle v√¶re mindst 50 √•r. Hvorfor ved jeg ikke helt, for √łvelserne er ogs√• velegnede til ynger mennesker.
  • Der m√•tte maksimalt v√¶re 15 deltagere p√• holdet.

Det lykkedes at samle et hold, som fik navnet Himalayaklubben. Deltagerne p√• holdet oplevede ogs√• positive resultater. De forbedrede deres velv√¶re, og de f√łlte sig yngre. Obersten underviste i nogle m√•neder, hvorefter han begyndte at holde foredrag om sine oplevelser og erfaringer med de fem tibetanere.

Peter Kelder fulgte interesseret med, og han besluttede sig for at skrive en bog om de fem tibetanere. Bogen er siden blevet solgt i mere end 2 millioner eksemplarer rundt omkring i verden.

Hvis du for alvor vil dykke ned i historien, s√• er der ingen vej uden om at l√¶se b√łgerne.

Bogen om de fem tibetanere

De fem tibetanere blev for alvor udbredt i den vestlige verden, da Peter Kelder skrev en bog om √łvelserne. Bogen blev virkelig popul√¶r og senere skrev han en opf√łlger til den oprindelige bog.

De 5 tibetanere

Peter Kelder - de fem tibetanere (bog 1)

Den gamle hemmelighed om ungdommens kilde. Denne bog om 5 gamle tibetanske krops√łvelser har g√•et sin sejrsgang over det meste af den vestlige verden. Bogen har indtil nu solgt i over 2 millioner eksemplarer bare i Tyskland og USA. Du l√¶rer her fem enkle √łvelser, som giver fornyet livskraft og velv√¶re. Yoga√łvelserne er lette at udf√łre, og du bestemmer selv, hvor megen tid du vil bruge p√• dem.

Tjek prisen*

De 5 tibetanere

Peter Kelder - de fem tibetanere (bog 2)

Den gamle hemmelighed om ungdommens kilde er opf√łlgeren til bog nr. 1 om De 5 tibetanere. Denne bog er p√• 302 sider og noget mere omfattende end bog nr. 1. Du bliver blandt andet pr√¶senteret for den sjette tibetaner.

Tjek prisen*

Virker de 5 tibetanere virkelig?

Jeg er lige ved at dykke ned videnskaben i forhold til om der findes videnskabeligt bel√¶g for effekten af de fem tibetanere. Stay tuned. Brug kommentarerne, hvis jeg skal arbejde lidt hurtigere, eller du har nogle indsigter som kunne besvare dette sp√łrgsm√•l.

Hvorfor er der 5 tibetanere?

Jeg har ikke kunnet finde et definitivt svar p√•, hvorfor det er endt med 5 tibetanere. Det mest sandsynlige er nok, at det er et godt tal. Der er mange der s√łger p√•: ‚Äúde syv tibetanere‚ÄĚ eller ‚Äúde 7 tibetanere √łvelser‚ÄĚ

Hvad er den sjette tibetaner?

I den anden bog om De fem tibetanere beskrives en sjette tibetaner, som jeg ikke har kunnet finde så mange referencer til.

Måske fordi Peter Kelder i bogen skriver om den sjette tibetanske rite:

“It should be practiced only when you feel an excess of sexual energy…“

‚ÄĒ Peter Kelder via Wikipedia

Hvis det er sket for dig, at du overskydende seksuel energi, s√• kan du f√łlge beskrivelsen her:

‚ÄúStand straight up and slowly let all of the air out of your lungs‚Ķbend over and put your hands on your knees‚Ķwith the lungs empty, return to a straight up posture. Place your hands on your hips, and press down on them‚Ķ As you do this, pull in the abdomen as much as possible, and at the same time raise the chest. ‚Ķ hold this position as long as you possibly can. ‚Ķ take air into your empty lungs, let the air flow in through the nose. When the lungs are full, exhale through the mouth. As you exhale, relax your arms‚Ķ Then take several deep breaths through the mouth or nose, allowing them to escape through either the mouth or nose.‚ÄĚ

‚ÄĒ Wikipedia

Er de fem tibetanske riter for dig?

Hvis det er rigtigt, at de fem tibetanere normaliserer hormonelle ubalancer i kroppen, s√• b√łr alle mennesker jo lave dem.

Riterne i de 5 tibetanere vække dine chakraer og stimulerer dem til at rotere hurtigt og ved samme hastighed. Derved kan chakrerne påvirke dit energiniveau og det endokrine, hormonelle system.

Livsenergien kan kun cirkulere i kroppen, hvis chakraerne fungerer ordentligt og i samme hastighed.

Jeg har været glad for at bruge de fem tibetanere som morgenmotion eller ganske enkelt som min træning, hvis jeg ikke har så meget træningsmotivation til længerevarende træning. Jeg bruger også ofte en Yoga Solhilsen på nogenlunde samme måde.

Vi har et andet indlæg her på sitet, der handler om Mindfulness meditation, og vi har også skrevet et andet indlæg om at vælge noget passende musik til yoga.

Bliv medlem af Yogastream og lær yoga
YogaStream er et online yogaunivers med over 1000 yoga- og meditationsvideoer. Du bliver guidet af dygtige og erfarne instrukt√łrer lige n√•r det passer dig. F√• den f√łrste m√•ned gratis gennem vores link*.

Anbefalinger for de 5 tibetanske riter

Wallsticker med De 5 tibetanere

Wallsticker med De 5 tibetanere

Wallstickerland har en enkel wallsticker med De 5 tibetanere, som er rigtig let at s√¶tte op. Du kan f√• et gavekort p√• 100 kroner, hvis du tilmelder dig her f√łrst.

Tjek prisen*

Manduka X Yoga Mat til de 5 tibetanere

Manduka X Yoga Mat

Hvis du laver meget tr√¶ning og yoga, s√• kan vi godt anbefale at investere i en yogam√•tte af h√łj kvalitet. Du kan fx kigge p√• denne Manduka X Yoga Mat.

Tjek prisen*

DVD og video af De 5 tibetanere

DVD: De fem tibetanere

Fysioterapeut Betiina Larsen har lavet denne sk√łnne dvd med de over 2000 √•r gamle √łvelser kaldet De Fem Tibetanere. Dvd‚Äôen indeholder b√•de fysiske √łvelser og meditation samt et lille h√¶fte om De Fem Tibetanere.

Tjek prisen*

Referencer til de fem tibetanere

Rite 1: De 5 tibetanere Rite 2: De 5 tibetanere Rite 3: De 5 tibetanere Rite 4: De 5 tibetanere Rite 5: De 5 tibetanere
Peter Kelder har skrevet to b√łger om de 5 tibetanere

Noter til de 5 tibetanere

  1. Jeg har ikke kunnet finde kilder, der underbygger, at De 5 tibetanere skulle kunne udrense giftstoffer og skabe udregningssymptomer, men det anf√łres ofte p√• forskellige sites om yoga.¬†

Skriv en kommentar