Hvor meget protein har jeg brug for om dagen? (Beregner)

20 minutters læsning

Er du interesseret i, hvor meget protein du skal indtage om dagen for at få de optimale resultater af din træning? Her har du svaret!

Hvor meget protein skal du have for at give dine muskler de bedste betingelser for muskelvækst og restitution?

Og risikerer du at indtage for meget protein på en dag, så du slet ikke kan optage det?

Der er stor interesse for protein nu om dage. Når du søger på Google efter: “Hvor meget protein har jeg behov for om dagen?”, så kommer der mange resultater frem.

Videnskab.dk behandler 10 myter om protein og Aktiv Træning har lavet en beregner til at estimere, hvor meget protein forskellige træningsformer kræver.

Men der er mange forskellige tal og anbefalinger i de forskellige artikler.

Hvad skal man tro på?

Så lad os dykke ned i, hvor meget protein du skal indtage om dagen?

Hvor meget protein har du brug for om dagen?

Du bør indtage 0,75-2,5 gram protein pr. kg kropsvægt pr. dag alt efter, hvor meget du træner og hvilken type træning du laver. Der er flere studier der viser, at man kan udnytte op til 2 gram protein pr. kg kropsvægt pr. dag, men som en helgardering kan folk, der træner rigtig meget indtage lidt mere.

Det er en bred anbefaling. Du kan regne lidt på dit eget daglige proteindtag i beregneren nedenunder.

Men du bør bagefter sætte dig ind i optagelseshastigheden for protein.

Beregn dit daglige proteinbehov

Beregn dagligt proteinindtag. Indtast værdierne.

Der er protein i langt de fleste fødevarer, og du bør dække dit daglige behov for protein med forskellige fødevarer.

Hvor meget protein kan man optage om dagen?

Nikolaj Bach besvarer spørgsmålet på bodylab.dk.

Denne viste at proteinbehovet for optimale resultater af styrketræning gennemsnitligt var på 1,6 g pr. kg kropsvægt, men at det øvre konfidensinterval for denne værdi var 2,2 g pr. kg (13).

De foreslår derfor at man i praksis fordeler dette indtag ligeligt over mindst 4 måltider. Det vil altså i praksis sige at hvis man spiser 4 måltider, så bør hvert måltid indeholde omtrent 0,55 g protein pr. kg kropsvægt. For en person på 85 kg ville det eksempelvis være (85 * 0,55) 47 g protein pr. måltid.

Nikolaj Bach

Konklusion

Det kan sagtens lade sig gøre at få dækket sit daglige proteinbehov gennem den almindelige kost, men det kan godt kræve lidt planlægning.

Hvis du er interesseret i at vide, hvor du kan få din protein gennem den almindelige kost, så kan du tjekke vores tabel med proteinindhold i forskellige fødevarer.