Gåtræning: Træningsprogrammer til at gå og gang

3 minutters læsning

Vil du gerne i gang med at træne lidt mere, mens du går. Så tjek alle forslagene her for inspiration til gåtræning.

Gang er en fantastisk måde at få motion på, og det er noget, som næsten alle kan gøre. Uanset om du lige er begyndt, eller om du ønsker at forbedre din gangteknik, er der masser af ressourcer til rådighed, som kan hjælpe dig i gang.

Her kan du finde tips og tricks til din teknik, og du kan let finde træningsprogrammer, der passer lige til dig. Træning er bare en af de mange grunde ved at gå.

træningsprogram til at gå

Find et gå-træningsprogram

Er du også begyndt at gå og vandre mere? Eller vil du i gang? Hvis du vil i gang med at gå lidt hver dag eller vil træne dig op til at gå længere, så prøv et af disse gå-træningsprogrammer.

Træningsprogrammerne er gratis, og du modtager hver uge en mail med dit ugeprogram. Træningsprogrammerne varer 4 uger.

Se Vores Puls

Træningsprogrammer til gang

Træning

Her på siden finder du inspiration, hvis du ønsker at bruge gang som træning. Måske du vil i bedre form eller bruge gang som supplement til din øvrige træning. Eller måske du har en drøm om at gå en bestemt distance. God træning!

5 gode gå-råd: Variér din gang og udskyd trætheden

På lange gåture begynder de fleste at kompensere, når musklerne bliver trætte. Er man ikke så øvet i at fokusere på gåteknik, bliver det tilfældigt, hvordan man kompenserer, og så risikerer man at lave skæve belastninger og få små skader.

Se Vores Puls

Gåteknik: Derfor skal du se på din gåteknik

En god gåteknik åbner for bevægelsesglæden. Du vil kunne mærke mere energi i kroppen, når du har fat i det rigtige.

Se Vores Puls

Intervalgang: Gå dig slank

Interval-gang er mere skånsom end interval-løb, men det er effektivt. Prøv en gåtur med intervaller som alternativ træning, eller hvis du vil i bedre form.

Få forslag her

5 fysiske øvelser til gåturen

Har du mod på at give den lidt ekstra gas på gåturen. Så har vi i videoen her samlet 5 øvelser, som du kan kaste dig ud i. Alle kan være med, og det giver sved på panden.

Gåtræning og helbredet

“Når du går, nedsætter du risikoen for sygdomme. Både de fysiske og mentale. Det er bedre at gå lidt end ingenting”

Bente Klarlund Pedersen

  • Du nedsætter risikoen for type-2-diabetes med 50% med en daglig gå-tur.
  • 13 forskellige former for kræft forebygges med fysisk aktivitet.
  • 30% mindre risiko for hjerte-karsygdomme, hvis du går 30 min hver dag.
  • 5 kg taber du dig på et halvt år, hvis du går en halv time om dagen (og ikke spiser mere).

Bliv bedre til at gå

Selv om vi går hele tiden, har vi sjældent fokus på, hvordan vi egentlig går. Men vi kan få mere ud af gåturen fysisk og mentalt, hvis vi sætter fokus på teknikken, mener bevægelsespædagog og -vejleder Lisbeth Olesen, der holder gåkurser under konceptet “Gå dig i balance”.

Se mere på Bevæg Dig For Livet

Hvor meget motion skal der til – før det gør en forskel?

Næsten alle mennesker får en grad af motion ved at gå. Men hvor meget skal der til, før det har en betydning? Ved at tage udgangspunkt i at gå, kigger VoresPuls på det spørgsmål.

Se på Vores Puls

Hvorfor er det sundt at gå?

Gang gør godt for os på mange måder. En rask gåtur er lige så effektivt som løb i forhold til at sænke sit blodtryk, mindske kolesteroltallet og undgå diabetes, viser en ny amerikansk undersøgelse.

Se mere på Hjerteforeningen

Gå forrest: Bliv gå-vært!

Bliver du begejstret af at gå ture i det fri, og vil du elske at give noget af det videre til menneskerne omkring dig? Bliv en del af et stærkt fællesskab og vær med til at få flere danskere ud at gå.

Ønsker du at prøve dig selv af i en ny rolle, og er du tiltrukket af personlig udvikling og det at være en del af noget større? Så er rollen som gå-vært måske lige noget for dig.

Se Bevæg Dig For Livet

Konklusion

At gå er en god måde at få motion på, og det er noget, som næsten alle kan gøre. Hvis du lige er begyndt, eller hvis du ønsker at forbedre din gangteknik, er der masser af ressourcer til rådighed, som kan hjælpe dig med at komme i gang.

Uanset om du er på udkig efter et træningsprogram til gang, eller generelle gåtips, vil disse ressourcer hjælpe dig med at opnå dine mål.