Juster maskinen så den passer til dig. Du skal kunne holde hele foden i under hele bevægelsen. Stræk benene uden at overstrække. Bøj langsomt benene igen.
Benpres Benpres Benpres

Benpres giver mulighed for at udføre ekstrem tung bentræning under relativt sikre forhold, men du skal stadig være opmærksom på din teknik og indstilling af maskinen. Maskinen skal justeres så den passer til dig. Det gøres forskelligt på forskellige maskiner, så spørg der hvor du træner. Du skal tænke på følgende:

  • Fodpladen skal passe, så du kan holde hele foden på pladen gennem hele bevægelsen.
  • Rygstøtten skal justeres, så du kan holde ryggen ret gennem hele bevægelsen.
  • Derefter kan du starte øvelsen. Nogle maskiner kræver, at du først slår sikkerhedshåndtagene ind. Det gør man mens benene er strakte.

Det kan være en god ide at nedskrive indstillingerne på dit træningsprogram, så du ikke behøver at tænke over det hver gang.

Placer fødderne symmetrisk på fodpladen og kør til du har strakt ben. Hold en ret ryg gennem hele bevægelsen og tjek at dit bækken bliver på samme sted. Hvis vinklen i dit bækken ændres lidt undervejs i bevægelsen, er maskinen indstillet forkert.

Variationer: Ved at ændre placeringen af fødderne på fodpladen kan belastningsgraden af de enkelte muskelgrupper varieres. En bred fodstilling giver øget belastning på hofteledsadduktorerne. Er fødderne placeret højt på fodpladen øges belastningen på hofteekstensorerne.

Muskelgruppe: Forlår
Træningsform: Styrketræning
Træningsfokus: knædomineret
Udstyr: maskine