Alternative navne: Rygstræk på bold, lænd på bold

Læg dig på bolden, så benene rører jorden og overkroppen hænger frit. Lad overkroppen falde ned mod gulvet og ret dig derefter op igen, indtil kroppen er lige.
Rygøvelse på bold Rygøvelse på bold

Udgangsposition: Placer dig på bolden, således at denne ligger på de nederste mavemuskler og hofterne. Ansigtet og kroppen skal være sænket mod jorden/bolden. Udgangspositionen på bolden kan varieres alt efter din balanceevne. Hvis du ønsker at øge balancen, kan bolden placeres længere oppe mod brystet. Placer ligeledes hænderne efter egen balanceevne (jo bredere hænderne/armene placeres, jo bedre balance).

Hvordan udføres øvelsen? Læg dig på pilatesbolden med ansigtet mod jorden/bolden (udgangspositionen). Fødderne placeres i skulderbreddes afstand, gerne med fødderne imod en væg eller lign. for øget balance og involvering af lårmuskulaturen. Spænd op i kropsstammen og hæv overkroppen til dennes maksimale stadie med hagen løftet så højt som muligt, og fald derefter tilbage i den oprindelige udgangsposition mens spændingen i kropsstammen vedholdes.

Muskelgruppe:
Træningsform: Styrketræning
Træningsfokus: kropsstamme
Udstyr: swissball