Alternative navne: Laterals, Lateral raise, Skuldersideløft, Sideløft håndvægte

Med let bøjede arme føres vægtene ud i til siden og opad. Fortsæt gerne bevægelsen, indtil vægtene møder hinanden over hovedet. Vægtene sænkes kontrolleret tilbage til udgangspositionen.
Sideløft, skulder Sideløft, skulder Sideløft, skulder

Stå med god balance og skulderbredde mellem fødderne. Med let bøjede arme og uden at ændre vinklen i albueleddet føres vægtene ud i til siden og opad. Du kan sagtens fortsætte bevægelsen op over skulderhøjde, når blot du drejer hænderne lidt indad. Håndfladerne vender nedad, når bevægelsen starter, men når armene kommer over 90 grader, så begynder håndfladerne at vende ind mod hinanden.

Vægtene sænkes kontrolleret tilbage til udgangsposition. Undgå bevægelse i nakke og hofte, derudover skal ryggen holdes ret igennem øvelsen.

Variationer

  • Læn overkroppen fremefter for at flytte belastningen til bageste del af deltoideus.
  • Anvend mere eller mindre proneret håndstilling.
Muskelgruppe: Skuldre, Øvre ryg
Træningsform: Styrketræning
Træningsfokus: træk vandret
Udstyr: håndvægte

Skriv en kommentar