Lateral raises - sideløft

Hjælp med at forbedre denne side

Lateral raises er en rigtig god øvelse til sideskulderen. Den rammer den midterste del af skuldermusklen, deltoideus. Øvelsen er relativt let at komme i gang med.


Lateral raises - sideløft kan trænes med håndvægte. Øvelsen er en del af kategorien træk. Lateral raises - sideløft træner skuldre og øvre ryg.

Hvordan laves stående lateral raises?

Stå med god balance og skulderbredde mellem fødderne. Med let bøjede arme og uden at ændre vinklen i albueleddet føres vægtene ud i til siden og opad. Du kan sagtens fortsætte bevægelsen op over skulderhøjde, når blot du drejer hænderne lidt indad. Håndfladerne vender nedad, når bevægelsen starter, men når armene kommer over 90 grader, så begynder håndfladerne at vende ind mod hinanden.

Vægtene sænkes kontrolleret tilbage til udgangsposition. Undgå bevægelse i nakke og hofte, derudover skal ryggen holdes ret igennem øvelsen.

Variationer af sideløft

  • Læn overkroppen fremefter for at flytte belastningen til bageste del af deltoideus.
  • Anvend mere eller mindre proneret håndstilling.
  • Du kan også lave lateral raises i et kabeltræk.
Sideløft, skulder Sideløft, skulder Sideløft, skulder

Alternative navne: Laterals, Lateral raise, Skuldersideløft, Sideløft håndvægte

Muskelgruppe: Skuldre, Øvre ryg
Træningsform: Styrketræning
Træningsfokus: træk vandret
Udstyr: håndvægte