Her vil jeg koncentrere mig om de tre største løft, som tilfældigvis også er grundlaget for styrkeløft. Hvordan kan man variere de løft, hvis man gerne vil træne dem mere eller få noget andet ud af træningen?

Squat

Squat

Bænkpres

Bænkpres

Dødløft

Dødløft

Hvis du fx gerne til træne squat, bænk og dødløft mange gange i løbet af ugen, så kan det være fornuftigt ud over forskellige intensiteter (reps og sæt) også at bruge variationer.

Der er i hvert fald fem forskellige måder, du kan variere løftene på.

  • Greb og stance. Det handler naturligvis om hvor bredt du står, eller hvor bredt du holder på stangen.
  • Tempo. Tempoet handler om, hvor hurtigt du løfter i de forskellige faser af løftet.
  • Stop. Det kan være godt at arbejde med stop i løbet af bevægelsen. Fx er det meget brugt i squat og bænkpres at holde stop i bunden, men det kan også være midtvejs i bevægelsen.
  • Range of motion. Hvor lang er den bevægebane, man skal igennem. Fx kan man bruge boards i bænkpres, pins i squat eller klodser i dødløft, hvis man gerne vil manipulere bevægelsesbanen.
  • Bar-typen, elastikker og kæder. Bartyper, elastikker og kæder kan også bruges, hvis man har været igennem alle de andre variationer af løftene.

Tempo

Brug kæder

Skriv en kommentar