Når jeg træner løb eller cykling, vil jeg typisk gerne kende den hastighed, jeg skal træne med. Typisk bruger jeg et GPS-ur til at holde styr på distancen og tiden, og uret kan naturligvis også udregne hastigheden på turen. Men når jeg laver træningsprogrammer, så er det rigtig godt at vide, hvilket tempo man skal følge undervejs.

Hvordan angiver man løbehastighed?

Typisk kan man i angive hastigheden på to forskellige måder:

  • km/t. Den hastighed kender du fra sit spedometer i bilen, så den er let at forholde sig til. Typisk er det også den hastighed, man kan indstille på et løbebånd. Jeg synes, at den er lidt vanskeligere at bruge, når man er ude på en løbetur.
  • min/km. På løbeture foretrækker jeg at forholde mig til, hvor mange minutter jeg bruger for at løbe en kilometer. Det er let at forholde sig til - særligt hvis man kender den distance, man løber.

Udregn din hastighed fra distance og tid

Beregning af hastighed
min sek

Konverter fra km/t til min/km

Konverter hastighed

Konverter fra min/km til km/t

Konverter hastighed
min sek

Hvorfor skal jeg kende min hastighed?

Det gør virkelig en forskel i din træning om du rammer den rigtige intensitet. Det er særligt på de planlagte langsommere ture, at det giver god mening at kende sit tempo, så det ikke stiger for meget.

Skriv en kommentar