Funktionel træning er trenden og det blivende indenfor fitness. Hvad er det, og hvorfor kan du drage nytte deraf? Her får du svar på, hvordan du kan optimere din træning, så du hurtigere og lettere får en stærkere, slankere og sundere krop.

Som mennesker og især som idrætsudøvere udfører vi mange forskellige bevægelser. Vi går, jogger, løber, sprinter, hopper, løfter, skubber, trækker, bøjer, roterer, står, starter, stopper og klatrer. Alle de bevægelser involverer glidende, rytmiske bevægelser i forskellige planer.

Funktionel styrketræning er træning, som forbereder kroppen til en given funktion i hverdagen eller en idræt. Kroppen er en funktionel helhed designet til at arbejde som et sammenhængende system, og derfor bør kroppen også trænes sammenhængende i din styrketræning.

Definition af funktionel træning

Betegnelsen ”funktionel træning” henviser til sammensatte, komplekse bevægelser med store og naturlige bevægeudslag, hvor koordination, styrke og balance trænes i de samme øvelser. De bedste muskelopbyggende funktionelle øvelser er dem, som bruger dine muskler på den måde, som musklerne er designet til, nemlig at trække, skubbe, rotere etc.

Isolationsøvelser, hvor du træner en muskelgruppe af gangen, kan udmærket indgå i træningen, forudsat at der er en mening dermed og forudsat, at de indlærte, styrkede færdigheder efterfølgende integreres i sammensatte bevægelser, ellers bruges isolationsøvelser primært til genoptræning og bodybuilding.

Fordele ved funktionel træning

Funktionel styrketræning forbedrer både helbred, præstationsevne og nedsætter skadesrisikoen, da øvelserne indbefatter træning og forbedring af kropsholdning, koordination, balance, bevægelighed, styrke og udholdenhed. Af samme årsag er funktionel træning lige vigtig, uanset om du er mand eller kvinde, barn, ung, voksen eller gammel. De funktionelle basisøvelser er de samme uanset alder og køn. Den eneste forskel ligger i træningsmængden, der er baseret på frekvens, intensitet og varighed, samt træningsniveauet, som hænger sammen med øvelsernes sværhedsgrad, belastning og hastighed.

Indholdet i funktionel træning

Idrætsspecifik funktionel træning tager udgangspunkt i disciplinens bevægelser. For at sikre den bedste overførselsværdi fra træningsøvelser til idrætsaktivitet analyseres de specielle krav, din idræt stiller til dig i forhold til bevægelsesmønstrene, deres sammensætning, bevægeudslag og hastighed. Alle de informationer danner så grundlag for planlægningen. Alle kast ser fundamentalt ens ud, alle hop ser ens ud, og acceleration er uanset idrætsgren ens. Det, der adskiller idrætsgrene, er udstyret, underlaget og beklædningen. Langt de fleste idrætsgrene indeholder et element af løb, hop, kast, skub, træk, løft, bøj, stræk, start og stop.

Et vigtigt element i funktionel træning er styrketræning af kropsstammen, musklerne mellem bækken og mellemgulv. Med en stærk og stabil kropsstamme opnår du større kraft, kvalitet og effektivitet i alle øvelser og hermed kropsligt overskud og forbedret total præstationsevne. Sidst, men ikke mindst, er træning af balancen med i al funktionel træning, fordi en bedre balance optimerer alle dine bevægelsesmønstre både i dagligdagen og under udøvelse af sport.

Funktionel træning omfatter de seks primære bevægelsesmønstre, som forekommer både i dagligdag og idrætstræning:

  • Forflytning af kroppen som i gang og løb
  • Benbøjning og udfald
  • Bøjning og strækning af kroppen
  • Træk og pres med overkroppen
  • Rotation af krop og lemmer

Skriv en kommentar