Danmark er dejligst udenfor. Så smid håndvægtene, træd ned af spinningscyklen, se om du kan vikle dig ud af styrkemaskinen, og gør dig klar til en dejlig træningsoplevelse i naturen. Ud over træningen kan du nyde duftene, farverne, den friske luft og de varierende årstider.

I dette indlæg kan du læse lidt om begrebet dogmefitness, som jeg fandt på i forbindelse med fysisk træning på Vejle Idrætshøjskole.

Du kan også læse om:

Hvad er dogmefitness?

I dogmefitness krydrer vi styrketræning, udholdenhed, behændighed, eksplosivitet og balancetræning i en fysisk udfordrende cocktail, men det er ikke det særlige ved dogmefitness.

Det særlige er, at vi laver øvelserne udendørs i omgivelser, der inspirerer til bevægelse. Dogmefitness indeholder to ting:

  • Find mulighederne i naturen og byen. Det kræver lidt opfindssomhed. Vi bruger træer, stammer, bakker, stubbe, varierende underlag. Vi løber rundt i naturen og kigger efter redskaber, vi kan bruge til træningen. Vi lader os også inspirere af Parkour til at bruge nogle af byens redskaber, fx bænke og hegn. Det hele venter bare på at blive brugt.
  • Skab mulighederne med gratis remedier. Vi har fundet en gammel mukkert, været på maskinstation og hente traktordæk og hos den lokale mekaniker og få nogle gamle dæk. Bag gymnastiksalen fandt vi et gammelt tov, og vi har fyldt nogle dunke med vand. Alt var gratis, men er nu et udfordrende træningslandskab.

Træstubbe, grene, traktordæk, forhøjninger, reb og fliser er alle glimrende træningsredskaber - og kan let bruges til at lave et træningsprogram, der kommer hele kroppen igennem. Vi vælger helst øvelser, der er funktionelle og øvelser, der kræver bevægelse af flere led.

Dogmefitness med dæk

x
Udendørs hjemmetræning med dæk

Hvordan kan man organisere dogmefitness?

Man kan organisere det på et utal af måder.

  • Løb med stop. Vi plejer at løbe rundt i en gruppe med mange stop undervejs. Det betyder at trænede og mindre trænede sagtens kan træne sammen og blive udfordret. Når vi stopper, laver vi en eller flere øvelser, inden vi fortsætter. Det behøver naturligvis ikke være den samme øvelse alle laver, og det er netop her der er mulighed for at arbejde med forskellige mål, få sig en puster eller lige give den lidt ekstra gas.
  • Cirkeltræning. En forudbestemt rækkefølge af øvelser, hvor man fx laver tre runder og bruger 30 sekunder på hver øvelse.

Hvordan gør du?

Øvelser til dogmefitness og outdoor fitness

Inspiration til outdoor træning

Bildæk, back throw

Bildæk, back throw

Bildæk, back throw kan trænes med bildæk. Øvelsen er en del af kategorien helkropsøvelse.

Bildæk, lunges

Bildæk, lunges

Bildæk, lunges kan trænes med bildæk. Øvelsen er en del af kategorien kropsstamme.

Bildæk, lunges II

Bildæk, lunges II

Bildæk, lunges II kan trænes med bildæk. Øvelsen er en del af kategorien kropsstamme.

Bildæk, maveøvelse

Bildæk, maveøvelse

Bildæk, maveøvelse kan trænes med bildæk. Øvelsen er en del af kategorien kropsstamme.

Bildæk, maveøvelse II

Bildæk, maveøvelse II

Bildæk, maveøvelse II kan trænes med bildæk. Øvelsen er en del af kategorien kropsstamme.

Bildæk, prowler

Bildæk, prowler

Bildæk, prowler kan trænes med bildæk. Øvelsen er en del af kategorien kondition og puls.

Bildæk, russian twist

Bildæk, russian twist

Bildæk, russian twist kan trænes med bildæk. Øvelsen er en del af kategorien kropsstamme.

Bildæk, side slams

Bildæk, side slams

Bildæk, side slams kan trænes med bildæk. Øvelsen er en del af kategorien kropsstamme.

Bildæk, slams

Bildæk, slams

Bildæk, slams kan trænes med bildæk. Øvelsen er en del af kategorien kondition og puls.

Bildæk, slå et træ

Bildæk, slå et træ

Bildæk, slå et træ kan trænes med bildæk. Øvelsen er en del af kategorien kropsstamme.

Bildæk, swing overhead

Bildæk, swing overhead

Bildæk, swing overhead kan trænes med bildæk. Øvelsen er en del af kategorien kropsstamme.

Bildæk, swing slam

Bildæk, swing slam

Bildæk, swing slam kan trænes med bildæk. Øvelsen er en del af kategorien helkropsøvelse.

Bildæk, træ og slam

Bildæk, træ og slam

Bildæk, træ og slam kan trænes med bildæk. Øvelsen er en del af kategorien kondition og puls.

Kast, bildæk

Kast, bildæk

Tag fat i bildækket med begge hænder og slyng det så langt du kan. Brug hele kroppen.

Slosh Pipe

Slosh Pipe

Dette 3 meter lange plastikrør er fyldt med vand, så den samlede vægt cirka er 18 kg. Slosh pipen bæres vandret foran på brystet med albuerne under røret fra...

Svinge dæk

Svinge dæk

Hold et bildæk med begge hænder mellem benene. Bøj i benene, så numsen kommer godt tilbage. Spænd og i mave, ryg og musklerne omkring hoften. Sving dækket fr...

Referencer om outdoor fitness