Facepull

Hjælp med at forbedre denne side

Facepulls udføres ed at holde i rebhåndtaget med overhåndsgreb. I god balance trækker du rebet hen mod dine øjenbryn, mens du holder hovedet og skuldrene i samme position som ved starten.


Facepulls er en rigtig god øvelse til at træne bagskulderen. Du rammer både bagskulderen, det øverste af ryggen og rotatormanchetten i øvelsen.

Facepulls er en god variant til rows og pullups.

Teknikken i facepulls

Hold i rebhåndtaget med overhåndsgreb. I god balance trækker du rebet hen mod din egen pande og så langt tilbage som muligt, mens du holder hovedet og skuldrene i samme position som ved starten.

I et kabeltræk bruger du et rebhåndtag. Med neutralt greb trækker du vægten hen mod din egen pande.

Fokus i øvelsen er på at samle skulderbladene og lave en kontrolleret rotation. Det kan forbedre bevægelseskvaliteten, hvis du holder en kort pause i starten og slutningen af bevægelsen.

Hold dine albuer oppe undervejs i bevægelsen og stå i en god balance. Hvis vægten er lidt tungere kan det være lettere at holde balancen, hvis du placerer den ene fod foran den anden fod.

Træk til ansigt - Face pull Træk til ansigt - Face pull

Alternative navne: face pull, facepull

Muskelgruppe: Skuldre, Øvre ryg
Træningsform: Balance, Mobilisering, Styrketræning
Træningsfokus: træk vandret
Udstyr: kabeltræk