Styrkeløft er en sport, hvor man forsøger at løfte så mange kilo som muligt i squat, bænkpres og dødløft.

Squat

Squat

Bænkpres

Bænkpres

Dødløft

Dødløft

Regler i styrkeløft

I noget så enkelt som at løfte en vægt, så er der alligevel mange regler. Her beskriver vi meget kort de regler, man løfter efter i, International Powerlifting Federation (IPF).

Squat

I squat foregår det sådan her. Godkendt dybde er når hofteleddet er under knæleddet.

  • The bar is loaded. Når man får kommandoen “The bar is loaded”, så har man maksimalt et minut til at lave sit forsøg.
  • Unrack. Når du går ud af racket, så sørg for at stå helt oprejst med knæene strakte.
  • Vent på “Squat!”-kommandoen. Squat ned så hofteleddet er lavere end knæleddet. Rejs dig igen.
  • Vent på “Rack”-kommandoen.

Bænkpres

Lig på bænken med flade fødder på jorden. Hovedet, skuldrene og ballerne skal røre bænken.

  • “The Bar is Loaded!”. Derefter har du 1 minut til at lave dit forsøg.
  • Du kan unracke alene eller med en hjælper.
  • Vent på “Start”-kommandoen inden ud sænker baren, indtil den rører dig et sted på kroppen og ligger komplet stille.
  • Vent på “Pres”-kommandoen. Pres vægtstangen op i helt strakte arme.
  • Vent på “Rack”-kommandoen.

Dødløft

Ved løftets afslutning skal løfteren have strakte ben og skuldrene tilbage. Derefter skal vægten sættes tilbage på gulvet under kontrol.

Referencer

Skriv en kommentar