Styrkeløft er en sport, hvor man konkurrerer i at løfte sü mange kilo som muligt i disciplinerne squat, bÌnkpres og dødløft. Styrkeløft kan enten udføres med udstyr (sÌrlige dragter) eller klassisk (raw). Jeg har kigget lidt pü reglerne til de forskellige discipliner i styrkeløft.

I konkurrencer i styrkeløft er løfterne delt op i vÌgtklasser, hvor man konkurrerer internt om at løfte mest totalt i de tre løft.

VÌgtklasserne kan ogsü sammenlignes med hinanden ved hjÌlp af IPF-point, som er blevet introduceret for nyligt (tidligere brugte man nemlig Wilks til sammenligning af st(yrkeløftere). Jeg har skrevet lidt om at sammenligne styrke pü tvÌrs af forskellig vÌgt her.

I Danmark hedder forbundet Dansk Styrkeløft Forbund (DSF) og hører hjemme pü styrke.dk. Alle klubber i Danmark, der stiller op til konkurrencer, er medlem af Dansk Styrkeløft Forbund, som til gengÌld er medlem af International Powerlifting Federation (IPF), som er verdens største styrkeløftforbund. Der findes andre store forbund, men IPF har ry for at vÌre det med de skrappeste dopingtests.

Her kan du se promotion video fra International Powerlifting Federation.

Når vi gennemgår reglerne til styrkeløft nedenunder, så refererer vi til IPF’s regler.

Hvis du gerne vil konkurrere i styrkeløft, sü skal du vÌre medlem af en klub. Du kan büde konkurrere med udstyr (sÌrlige dragter) eller klassisk (raw).

Hvad er styrkeløft?

Dansk Styrkeløft Forbund har lavet en glimrende video, der forklarer lidt mere om, hvad styrkeløft er.

Discipliner i styrkeløft

Squat - styrkeløft og powerlifting regler for squat

Squat

BÌnkpres - powerlifting og styrkeløft regler for bÌnkpres

BĂŚnkpres

Dødløft - poserlifting og styrkeløft regler for dødløft

Dødløft

Regler i styrkeløft (IPF)

I noget sü enkelt som at løfte en vÌgt, sü er der alligevel mange regler. Her beskriver vi meget kort de regler, man løfter efter i, International Powerlifting Federation (IPF).

Squat

I squat foregĂĽr det sĂĽdan her. Godkendt dybde er nĂĽr hofteleddet er under knĂŚleddet.

  • The bar is loaded. NĂĽr man fĂĽr kommandoen “The bar is loaded”, sĂĽ har man maksimalt et minut til at lave sit forsøg.
  • Unrack. NĂĽr du gĂĽr ud af racket, sĂĽ sørg for at stĂĽ helt oprejst med knĂŚene strakte.
  • Vent pĂĽ “Squat!”-kommandoen. Squat ned sĂĽ hofteleddet er lavere end knĂŚleddet. Rejs dig igen.
  • Vent pĂĽ “Rack”-kommandoen.

BĂŚnkpres

Lig pü bÌnken med flade fødder pü jorden. Hovedet, skuldrene og ballerne skal røre bÌnken.

  • “The Bar is Loaded!”. Derefter har du 1 minut til at lave dit forsøg.
  • Du kan unracke alene eller med en hjĂŚlper.
  • Vent pĂĽ “Start”-kommandoen inden ud sĂŚnker baren, indtil den rører dig et sted pĂĽ kroppen og ligger komplet stille.
  • Vent pĂĽ “Pres”-kommandoen. Pres vĂŚgtstangen op i helt strakte arme.
  • Vent pĂĽ “Rack”-kommandoen.

Dødløft

Ved løftets afslutning skal løfteren have strakte ben og skuldrene tilbage. Derefter skal vÌgten sÌttes tilbage pü gulvet under kontrol.

Regler for klassisk styrkeløft

Nür du løfter efter de klassiske regler (raw), sü gÌlder følgende generelle regler.

  • Du skal bĂŚre en ikke understøttende dragt.
  • Du skal bĂŚre t-shirt.
  • Du mĂĽ bĂŚre godkendte bĂŚlter pĂĽ maksimalt 10 cm brede og 13 mm tykke.
  • Du skal bĂŚre sko.
  • Der mĂĽ anvendes godkendte hĂĽndledsbind pĂĽ maksimalt 10 cm.
  • Der mĂĽ anvendes godkendte neopren knĂŚbind i et stykke.

Denne liste for reglerne for udstyr i forhold til klassisk styrkeløft er ikke udtømmende. LÌs de officielle regler, sü du ikke stiller op i forkert udstyr. Jeg har primÌrt samlet denne liste for at kunne formidle reglerne til styrkeløft, nür vi laver uofficielle konkurrencer for folk, der gerne vil prøve styrkeløft første gang.

Quiz om regler for styrkeløft

Squat Hvor langt skal man ned i squat for at fü godkendt løftet?

Hofteleddet skal vĂŚre under knĂŚleddet.

Mü hovedet løftes fra bÌnken i bÌnkpres?

Hovedet, skuldrene og ballerne skal røre bÌnken og fødderne skal vÌre flade i gulvet. BÌnkpres

Referencer til powerlifting

StĂŚrk

StĂŚrk - Jacob Beermann

Kunne du godt tÌnke dig at blive rigtigt stÌrk til styrkeløft og powerlifting, sü har en af Danmarks bedste styrkeløftere Jacob Beermann skrevet bogen StÌrk. Her für du en god og grundig introduktion til, hvordan man bliver stÌrk. Med i købet für du et fremragende program mülrettet pü powerlifting.

Tjek prisen hos Saxo*

Skriv en kommentar