Styrkeløft er en sport, hvor man forsøger at løfte så mange kilo som muligt i squat, bænkpres og dødløft.

Squat

Squat

Bænkpres

Bænkpres

Dødløft

Dødløft

Regler i styrkeløft

I noget så enkelt som at løfte en vægt, så er der alligevel mange regler. Her beskriver vi meget kort de regler, man løfter efter i, International Powerlifting Federation (IPF).

Squat

I squat foregår det sådan her. Godkendt dybde er når hofteleddet er under knæleddet.

  • The bar is loaded. Når man får kommandoen “The bar is loaded”, så har man maksimalt et minut til at lave sit forsøg.
  • Unrack. Når du går ud af racket, så sørg for at stå helt oprejst med knæene strakte.
  • Vent på “Squat!”-kommandoen. Squat ned så hofteleddet er lavere end knæleddet. Rejs dig igen.
  • Vent på “Rack”-kommandoen.

Bænkpres

Lig på bænken med flade fødder på jorden. Hovedet, skuldrene og ballerne skal røre bænken.

  • “The Bar is Loaded!”. Derefter har du 1 minut til at lave dit forsøg.
  • Du kan unracke alene eller med en hjælper.
  • Vent på “Start”-kommandoen inden ud sænker baren, indtil den rører dig et sted på kroppen og ligger komplet stille.
  • Vent på “Pres”-kommandoen. Pres vægtstangen op i helt strakte arme.
  • Vent på “Rack”-kommandoen.

Dødløft

Ved løftets afslutning skal løfteren have strakte ben og skuldrene tilbage. Derefter skal vægten sættes tilbage på gulvet under kontrol.

Quiz

Squat Hvor langt skal man ned i squat for at få godkendt løftet?

Hofteleddet skal være under knæleddet.

Må hovedet løftes fra bænken i bænkpres?

Hovedet, skuldrene og ballerne skal røre bænken og fødderne skal være flade i gulvet. Bænkpres

Referencer

Stærk

Stærk - Jacob Beermann

Kunne du godt tænke dig at blive rigtigt stærk? Det kræver den rette hjælp, og den kan du heldigvis få af Jacob Beermann med bogen “Stærk”. Her får du en god og grundig introduktion til hvordan man styrketræner bedst.

Læs mere

Skriv en kommentar