Et counter movement jump (CMJ) og et squat jump (SJ) kan bruges til at måle eksplosivitet i benenes muskulatur.

Hvordan laver man et counter movement jump (CMJ)?

Petrigna et al (2019) har i deres review undersøgt, hvordan counter movement jumps og squat jumps bruges i litteraturen. De foreslår en standardprocedure for begge springtests i deres arbejde. For et counter movement jump (CMJ) ser deres foreslåede standardprocedure sådan her ud:

  1. Stå på måtten med fødderne i skulderbredde og benene strakte i mindst 2 sekunder.
  2. Hold hænderne på siden af hoften, hvis der ikke må bruges armtræk.
  3. Bøj benene til omkring 90 grader i knæene. Et counter movement jump er altså med forspænding.
  4. Hold benene strakte i luften.
  5. Landingen skal være med strakte ben på tæerne, hvorefter du må lave en lille knæbøjning for at støddæmpe hoppet. (Mange lander på flad fod eller på hælene, hvilket ændrer svævetiden, hvilket overvurderer resultaterne).
  6. Det bedste spring ud af 5 tæller. Hold gerne et minuts pause indimellem springene.

Et counter movement jump ser sådan her ud:

Countermovement Jump. Kilde: Chamari et al (2010).

Her kan du se et eksempel på et counter movement jump med hænderne i siden.

Her kan du se et eksempel på et CMJ med armtræk. Et ganske imponerende et af slagsen.

Hvordan laver man et squat jump (SJ)?

Petrigna et al (2019) har i deres review undersøgt, hvordan counter movement jumps og squat jumps bruges i litteraturen. De foreslår en standardprocedure for begge springtests i deres arbejde. For et counter movement jump (CMJ) ser deres foreslåede standardprocedure sådan her ud:

  1. Bøj knæene 90 grader med overkroppen ret op i mindst 2 sekunder. Et squat jump starter altså fra en statisk position med benene bøjede.
  2. Hold hænderne på siden af hoften.
  3. Hold benene strakte i luften.
  4. Landingen skal være med strakte ben på tæerne, hvorefter du må lave en lille knæbøjning for at støddæmpe hoppet. (Mange lander på flad fod eller på hælene, hvilket ændrer svævetiden, hvilket overvurderer resultaterne).
  5. Det bedste spring ud af 5 tæller. Hold gerne et minuts pause indimellem springene.
Squat Jump (SJ). Kilde: Chamari et al (2010).

Her kan du se et gentaget squat jump:

Konklusion

Petrigna et al (2019) foreslår også en standardiseret opvarmning før CMJ-hoppet.

Her kan du se forskellen på et counter movement jump og et squat jump.

Hjælp gerne med at udvide artiklen om CMJ og SJ

Jeg er ved at lave en artikel om countermovement jump (CMJ) og squat jump (SJ).

Artiklen er under opbygning, så lige nu er det mest en inspiration til en masse forskellige begreber, der har betydning for eksplosivitet, spring og at hoppe højere.

Hvis du gerne vil hjælpe med at forbedre artiklen, så skriv endelig til lars@vih.dk.

Skriv en kommentar