Dragon flags

Læg dig på ryggen på en (brystpres) bænk så bagdelen er lige ved kanten og så ryg, skuldre og hoved ligger fladt på polstringen. Grib fat i under bænken på hver side lige omkring dit hoved. Stræk dine ben så din krop er lige eller svagt nedadgående (bagdelen må ikke røre bænken). Hold kroppen stiv og hæv din stive krop gennem 90 grader fra vandret til lodret (ruller over skuldre og nakke). Udfør øvelsen langsomt da man ellers kan have problemer med at holde kroppen stiv når man når bunden (vandret).

Kan man ikke starte øvelsen fra vandret tilrådes at starte øvelsen fra lodret og evt. kun udføre “negative” reps. indtil den krævede styrke er opnået.

Netop fordi man ruller over skuldre og nakke er der en her en øget belastning, hvorfor ømhed kan opstå i disse områder. Øvelsen bør ikke være et fast ritual i træningen, men er et godt supplement til de som virkelig ønsker og har behov for en stærk kropskerne.

Øvelsen er opfundet af Bruce Lee, og Pavel Tsatsouline har med bogen “Bullet Proof Abs” gjort øvelsen populær igen.

Øvelsen kræver stor kropskontrol og en i forvejen stærk mave. Derfor kan øvelsen ikke anbefales til en nybegynder (eller til strandløven som naivt tror at han kan få vaskebrættet trimmet på nul komma fem).

Træningsfokus: kropsstamme
Udstyr: bænk, kropsvægt

Skriv en kommentar