Push Press

Hjælp med at forbedre denne side

Push press er et pres over hovedet, hvor du bruger kraften fra benene til at få gang i stangen. Push press er en del af vægtløftning også og bruges ofte i crossfit.


Push press er for dig, der allerede har godt styr på military press. Forskellen på push press og military press er, at du kan bruge kraften fra benene til at løfte flere kilo. Øvelsen stiller altså krav til, at du kan koordinere at få stangen til at flytte sig ved at lave en lille knæbøjning, men kan gøre presset færdigt ved at strække armene helt over hovedet.

Øvelsen bruges også meget i vægtløftning, hvor den bliver brugt til at styrke positionen over hovedet. Push press er også den sidste del af clean and jerk

Hvordan laver man push press?

Tag et greb om stangen, der er omkring skulderbredde eller lidt bredere. Tag stangen ud af stativet. Tag en dyb indånding og gå lidt ned i knæene. Hurtigt strækker du benene og hoften ud, så stangen begynder at bevæge sig opad. Nu sørger du for at strække armene helt ud. Derefter sænker du den kontrolleret til brystkassen igen.

Når du presser opad sørger du for at trække hovedet tilbage. På toppen skal du have helt strakte arme og hovedet mellem armene.

Muskelgruppe: Bryst, Skuldre
Træningsform: Styrketræning
Træningsfokus: skub lodret
Udstyr: vægtstang