Denne submaksimale jogging-test på 1 mil (1609 meter) kan bruges til at tracke dit kondital over tid. Du skal bruge en nøjagtigt opmålt rute, et stopur og et pulsur.

George et al (1993) lavede en 1 mile track jog-test for at estimere den maksimale iltoptagelse for college-studenter. Testen er let at lave, og den kan bruges jævnligt, da det er en submaksimal test. Den oprindelige teste er lavet på sunde college elever, og er formentlig ikke så velegnet til ældre målgrupper.

Hunt et al (2000) validerede senere testen for 13-17 årige. I beregneren bruger jeg Hunt et al (2000) til alle under 18 år, mens George et al (1993) bruges til forsøgspersoner fra 18 år og ældre.

Du skal helst bruge mere en 8 minutter for mænd og 9 minutter for kvinder på at gennemføre distancen. Det var nu ikke noget problem for mig at jogge så langsomt.

Hvis du er på udkig efter 1,6 km gangtesten, så har vi beskrevet den her.

Beregn kondital med jogging test

Find kondital fra submaksimal jogging test. Indtast de målte værdier.

Referencer

Se referencer til jogging testen
  • Ferrar, Katia, Harrison Evans, Ashleigh Smith, Gaynor Parfitt, og Roger Eston. 2014. “A Systematic Review and Meta-Analysis of Submaximal Exercise-Based Equations to Predict Maximal Oxygen Uptake in Young People”. Pediatric exercise science 26 (april). https://doi.org/10.1123/pes.2013-0153.
  • George, James, P. Vehrs, Phillip Allsen, Gilbert Fellingham, og A. Fisher. 1993. “VO2 max estimation from a submaximal 1-mile track jog for fit college age individuals”. Medicine and science in sports and exercise 25 (april): 401–6. https://doi.org/10.1249/00005768-199303000-00017.
  • Hunt, Brian, James George, P. Vehrs, A. Fisher, og Gilbert Fellingham. 2000. “Validity of a Submaximal 1-Mile Track Jog Test in Predicting VO 2 max in Fit Teenagers”. Pediatric exercise science 12 (februar): 80–90. https://doi.org/10.1123/pes.12.1.80.

Skriv en kommentar