Rockports 1,6 km gåtest er en submaksimal konditionstest, hvor du estimere konditallet ud fra tiden det tager at gennemføre testen og din puls. Testen er oprindeligt udviklet af Kilne Testen er særligt egnede til utrænede, folk i dårlig form, ældre eller overvægtige. Testen er ikke voldsomt anstrengende, og den kræver blot, at man kan gå 1,6 km. Testen er ikke velegnet til at estimere konditallet til yngre veltrænede mennesker.

Vigtigt: Denne beregner tager udgangspunkt i Kilnes (1987) formel. Der findes andre beregnere på dansk, som har en alternativ formel, som det i min research ikke er lykkes mig at finde ud af hvord det kommer fra.

Sådan udfører du gåtesten på 1,6 km

  1. Vej dig.
  2. Mål en distance på 1,609 km. Det bedste er at gå på en 400 meter bane, men kan også udføres på løbebånd.
  3. Varm op i 10 minutter.
  4. Gå distancen så hurtigt du kan (dog uden at overanstrenge dig).
  5. Notér tiden og den puls du havde ved afslutningen af de 1,6 km.
  6. Indtast værdierne i nedenstående beregner.

Testen kan enten udføres på et løbebånd eller en opmålt rute, evt. på en 400 meter bane.

Udregn dit kondital ud fra 1,6 km gangtest

1,6 km gåtest. Indtast værdier.
min sek

Validiteten af Rockports 1,6 km gåtest

Rockports gåtest estimerer konditallet. Hvor præcist den rammer konditallet for den enkelte afhænger af mange faktorer. Weiglein (2011) har vist at testen er valid til at estimere konditallet, når man sammenligner med 1,5 mile (2,414) løbetesten, som bruges af det amerikanske militær. Det betyder i praksis, at den kan sammenlignes med Coopers 2400 meter test.

Testen er relativt god til at monitorere fremgang i dit træningsniveau, så hvis du laver den, når du starter med at træne - og laver den fx hver anden uge, så kan du se, hvordan det går med træningen.

Formel bag Rockports 1,6 km gåtest

Denne formel bliver brugt til at estimere konditallet og er lavet af Kilne (1987).

Kondital = 132.853 - (0.169535479 × Weight) - (0.3877 × Age) + (6.315 × Gender) - (3.2649 × Time) - (0.1565 × Heart rate)

Hvor:

  • Weight i kg.
  • Hvis man er en mand, så skal der stå 1 i formlen, mens der skal stå 0 for kvinder
  • Tiden skal være i minutter og 100-dele af minutter.
  • Heart Rate er i pulsslag / min.
  • Age i år.

Hvor god form er jeg i?

Når du har lavet testen, så har du fået et kondital. Jeg har lavet en tabel, hvor du kan sammenligne dit kondital med forskellige normer. Jeg har lavet et andet indlæg, hvor du kan se flere konditionstests.

Referencer til 1,6 km gåtest

  • Kline, G. M., J. P. Porcari, R. Hintermeister, P. S. Freedson, A. Ward, R. F. McCarron, J. Ross, og J. M. Rippe. 1987. “Estimation of VO2max from a One-Mile Track Walk, Gender, Age, and Body Weight”. Medicine and Science in Sports and Exercise 19 (3): 253–59.
  • Lunt, Heather, Daniel Roiz De Sa, Julia Roiz De Sa, og Adrian Allsopp. 2013. “Validation of One-Mile Walk Equations for the Estimation of Aerobic Fitness in British Military Personnel under the Age of 40 Years”. Military Medicine 178 (7): 753–59. https://doi.org/10.7205/MILMED-D-12-00369.
  • Sartor, Francesco, Gianluca Vernillo, Helma M. de Morree, Alberto G. Bonomi, Antonio La Torre, Hans-Peter Kubis, og Arsenio Veicsteinas. 2013. “Estimation of Maximal Oxygen Uptake via Submaximal Exercise Testing in Sports, Clinical, and Home Settings”. Sports Medicine (Auckland, N.Z.) 43 (9): 865–73. https://doi.org/10.1007/s40279-013-0068-3.
  • Weiglein, Laura, Jeffery Herrick, Stacie Kirk, og Erik P. Kirk. 2011. “The 1-Mile Walk Test Is a Valid Predictor of VO(2max) and Is a Reliable Alternative Fitness Test to the 1.5-Mile Run in U.S. Air Force Males”. Military Medicine 176 (6): 669–73. https://doi.org/10.7205/milmed-d-10-00444.

Skriv en kommentar