Rockports 1,6 km g√•test er en submaksimal konditionstest, hvor du estimerer konditallet ud fra tiden det tager at gennemf√łre testen og din puls ved afslutningen af gangtesten. Testen er oprindeligt udviklet af Kline et al (1987).

Gåtesten er særligt egnet til utrænede, folk i dårlig form, ældre og overvægtige. Testen kræver blot, at du kan gå 1,6 km.

Testen er ikke velegnet til at estimere konditallet for veltrænede.

Vigtigt: Denne beregner tager udgangspunkt i Kline et al (1987) formel. Der findes andre beregnere på dansk, som har en alternativ formel, som det i min research ikke er lykkes mig at finde ud af, hvor de formler kommer fra - eller hvilke formler der er mest pålidelige.

S√•dan udf√łrer du g√•testen p√• 1,6 km

  1. Vej dig.
  2. M√•l en distance p√• 1,609 km. Det bedste er at g√• p√• en 400 meter bane eller en anden flad vej, men du kan ogs√• udf√łre testen p√• l√łbeb√•nd.
  3. Varm op i 10 minutter.
  4. Gå distancen så hurtigt du kan (dog uden at overanstrenge dig).
  5. Notér tiden og den puls du havde ved afslutningen af de 1,6 km.
  6. Indtast værdierne i nedenstående beregner.

Du kan se testen forklaret i denne Youtube-video.

Udregn dit kondital ud fra 1,6 km gangtest

1,6 km gåtest. Indtast værdier.
min sek

Validiteten af Rockports 1,6 km gåtest

Rockports g√•test estimerer konditallet. Hvor pr√¶cist den rammer konditallet for den enkelte afh√¶nger af mange faktorer. Weiglein (2011) har vist at testen er valid til at estimere konditallet, n√•r man sammenligner med 1,5 mile (2,414) l√łbetesten, som bruges af det amerikanske milit√¶r. Det betyder i praksis, at den kan sammenlignes med Coopers 2400 meter test.

Testen er relativt god til at overv√•ge fremgang i dit tr√¶ningsniveau. Du kan alts√• lave testen, n√•r du begynder med at tr√¶ne, og s√• kan du f√łlge op med en test fx hver anden uge. P√• den m√•de kan du f√łlge med i, hvordan tr√¶ningen virker for formen.

Formel bag Rockports 1,6 km gåtest

Denne formel bliver brugt til at estimere konditallet og er lavet af Kline (1987).

Kondital = 132.853 - (0.169535479 √ó Weight) - (0.3877 √ó Age) + (6.315 √ó Gender) - (3.2649 √ó Time) - (0.1565 √ó Heart rate)

Hvor:

  • Weight i kg.
  • Hvis man er en mand, s√• skal der st√• 1 i formlen, mens der skal st√• 0 for kvinder
  • Tiden skal v√¶re i minutter og 100-dele af minutter.
  • Heart Rate er i pulsslag / min.
  • Age i √•r.

Hvor god form er jeg i?

Når du har lavet testen, så har du fået et kondital. Jeg har lavet en tabel, hvor du kan sammenligne dit kondital med forskellige normer. Jeg har lavet et andet indlæg, hvor du kan se flere konditionstests.

Referencer til 1,6 km gåtest

  • Kline, G. M., J. P. Porcari, R. Hintermeister, P. S. Freedson, A. Ward, R. F. McCarron, J. Ross, og J. M. Rippe. 1987. ‚ÄúEstimation of VO2max from a One-Mile Track Walk, Gender, Age, and Body Weight‚ÄĚ. Medicine and Science in Sports and Exercise 19 (3): 253‚Äď59.
  • Lunt, Heather, Daniel Roiz De Sa, Julia Roiz De Sa, og Adrian Allsopp. 2013. ‚ÄúValidation of One-Mile Walk Equations for the Estimation of Aerobic Fitness in British Military Personnel under the Age of 40 Years‚ÄĚ. Military Medicine 178 (7): 753‚Äď59. https://doi.org/10.7205/MILMED-D-12-00369.
  • Sartor, Francesco, Gianluca Vernillo, Helma M. de Morree, Alberto G. Bonomi, Antonio La Torre, Hans-Peter Kubis, og Arsenio Veicsteinas. 2013. ‚ÄúEstimation of Maximal Oxygen Uptake via Submaximal Exercise Testing in Sports, Clinical, and Home Settings‚ÄĚ. Sports Medicine (Auckland, N.Z.) 43 (9): 865‚Äď73. https://doi.org/10.1007/s40279-013-0068-3.
  • Weiglein, Laura, Jeffery Herrick, Stacie Kirk, og Erik P. Kirk. 2011. ‚ÄúThe 1-Mile Walk Test Is a Valid Predictor of VO(2max) and Is a Reliable Alternative Fitness Test to the 1.5-Mile Run in U.S. Air Force Males‚ÄĚ. Military Medicine 176 (6): 669‚Äď73. https://doi.org/10.7205/milmed-d-10-00444.

Skriv en kommentar