Taljemålet er et af de enkleste mål for om man er overvægtig. Flere studier viser sammenhæng mellem taljemålet og risikoen for mange livsstilssygdomme.

Taljemålet er særligt relevant, fordi fedtet omkring maven giver øget risiko for sygdomme. I forbindelse med træning er taljemålet også et bedre mål for fedttab end vægt og BMI. Man kan nemlig godt blive tungere af træning, fordi man øger muskelmassen, men hvis man taber fedt, vil taljemålet formentlig falde.

Hvordan måles taljemålet

  • Stå i stående afslappet tilstand.
  • Sæt målebåndet omkring 2 cm over navlehøjde.

Hvis du er i tvivl, kan du også mærke dig frem til punktet, som på siden af kroppen ligger mellem hoftebenskammen og det nederste ribben.

Normalværdier for taljemålet

Studier med taljemål har vist, at man kan have forøget risiko for kredsløbssygdomme, hvis ens taljemål er højt.

  Let forøget risiko Forøget risiko
Mænd > 94 cm > 102 cm
Kvinder > 80 cm > 88 cm

Opstillingen er naturligvis meget forenklet, og målet tager således ikke højde for den enkeltes kropsbygning. Fx får man hurtigt et højt taljemål, hvis man er høj.

Talje-højde-ratio

Efterhånden har talje/højde-ratioen sneget sig ind i litteraturen, fordi det tager højde for personer, som ikke har en gennemsnitlig højde. Når man sætter taljemålet i forhold til højden, har man også et mål man kan bruge på både børn og voksne.

Når man sætter sit taljemål i forhold til sin højde, så er det forbundet med lavere risiko for livsstilssygdomme, hvis ratioen er under 0,5.

Beregn talje/højde-ratio

Talje-hofte-ratio

Ratioen mellem taljemålet og hoftemålet er en indikator på sundhed. Rationen kan sige noget om kropsformen, og man skelner ofte mellem pæreformet og æbleformet. WHR kan afspejle den intraabdominale fedme. Ofte er WHR også knyttet sammen tiltrækning på tværs af forskellige kulturer.

Pæreformet og æbleformet
  • Personen skal stå oprejst
  • Mål omkredsen af taljen ved midtpunktet på siden mellem nederste punkt at nederste ribben og øverste punkt af hoftekammen.
  • Hoften måles ved det den største omkreds ved hoften.

Normalværdier for talje-hofte-målet

Normalværdierne for WHR er følgende. Hvis du har højere værdier, så kan du være i en forhøjet risikogruppe for livsstilssygdomme.

  WHR
Mænd > 1,0
Kvinder > 0,8

Udregn talje-hofte-ratio

Opsamling

Et nærliggende spørgsmål når man samlet kigger på de tre forskellige mål er, hvilke resultater der sikrer dig mod livsstilssygdomme. Hvis du ligger over det anbefalede talje/højde-mål, men har et talje/hofte-mål, der får dig inden for skiven igen?

I øjeblikket ser det ud til, at talje/højde-målet er det mest brugte mål i de videnskabelige studier, men for at sikre at mavefedtet ikke skaber en for høj risiko, så kan det formentlig også være værd at tjekke den ratio en gang imellem.

Referencer

Taljemål

Han, T. S., E. M. van Leer, J. C. Seidell, og M. E. Lean. 1995. “Waist Circumference Action Levels in the Identification of Cardiovascular Risk Factors: Prevalence Study in a Random Sample.” BMJ : British Medical Journal 311 (7017): 1401. https://doi.org/10.1136/bmj.311.7017.1401.

Han, T. S., E. M. van Leer, J. C. Seidell, og M. E. Lean. 1996. “Waist Circumference as a Screening Tool for Cardiovascular Risk Factors: Evaluation of Receiver Operating Characteristics (ROC)”. Obesity Research 4 (6): 533–47. https://doi.org/10.1002/j.1550-8528.1996.tb00267.x.

Dobbelsteyn, C. J., M. R. Joffres, D. R. MacLean, og G. Flowerdew. 2001. “A Comparative Evaluation of Waist Circumference, Waist-to-Hip Ratio and Body Mass Index as Indicators of Cardiovascular Risk Factors. The Canadian Heart Health Surveys”. International Journal of Obesity and Related Metabolic Disorders: Journal of the International Association for the Study of Obesity 25 (5): 652–61. https://doi.org/10.1038/sj.ijo.0801582.

Janssen, Ian, Peter T. Katzmarzyk, og Robert Ross. 2004. “Waist Circumference and Not Body Mass Index Explains Obesity-Related Health Risk”. The American Journal of Clinical Nutrition 79 (3): 379–84. https://doi.org/10.1093/ajcn/79.3.379.

Bray, George A. 2004. “Don’t Throw the Baby out with the Bath Water”. The American Journal of Clinical Nutrition 79 (3): 347–49. https://doi.org/10.1093/ajcn/79.3.347.

Talje/højde-ratio

Lee, Crystal Man Ying, Rachel R. Huxley, Rachel P. Wildman, og Mark Woodward. 2008. “Indices of Abdominal Obesity Are Better Discriminators of Cardiovascular Risk Factors than BMI: A Meta-Analysis”. Journal of Clinical Epidemiology 61 (7): 646–53. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2007.08.012.

Browning, Lucy M., Shiun Dong Hsieh, og Margaret Ashwell. 2010. “A Systematic Review of Waist-to-Height Ratio as a Screening Tool for the Prediction of Cardiovascular Disease and Diabetes: 0·5 Could Be a Suitable Global Boundary Value”. Nutrition Research Reviews 23 (2): 247–69. https://doi.org/10.1017/S0954422410000144.

Talje/hofte-ratio

The Relationship Between Waist-Hip Ratio and Fertility

Butovskaya, M., A. Sorokowska, M. Karwowski, A. Sabiniewicz, J. Fedenok, D. Dronova, M. Negasheva, E. Selivanova, og P. Sorokowski. 2017. “Waist-to-Hip Ratio, Body-Mass Index, Age and Number of Children in Seven Traditional Societies”. Scientific Reports 7 (1): 1–9. https://doi.org/10.1038/s41598-017-01916-9.

World Health Organization (WHO). Waist Circumference and Waist-Hip Ratio. Report of a WHO Expert Consultation, 2008

Skriv en kommentar