Talje-højde-ratio: Hvad siger forholdet om din sundhed?

3 minutters læsning

Talje-højde-forholdet siger ifølge studier noget om din risiko for livsstilssygdomme. Det er let at måle omkredsen på taljen og din højde kender du sikkert allerede. Her kigger vi på, hvad det betyder for din sundhed.

Taljemålet er et meget udbredt mål, men ulempen er, at det ikke er helt retfærdigt i forhold personer som ligger langt fra den gennemsnitlige højde. Derfor er det mere og mere udbredt at sætte taljemålet i forhold til højden. Dette mål vinder også indpas i de internationale studier.

Her kigger vi på baggrunden for talje-højde-målet. Men lad os springe direkte til vores beregner først.

Beregner til talje-højde-ratio

I denne beregner kan du udregne din din talje-hofte-ratio og din talje-højde-ratio.

Udregning af Taljemål. Indtast værdier
Resultater

Hvad er talje-højde-ratio?

Efterhånden har talje/højde-ratioen sneget sig ind i litteraturen, fordi det ser ud til at være bedre til at vurdere personer, som ikke har en gennemsnitlig højde. Når man sætter taljemålet i forhold til højden, har man også et meningsfuldt mål man kan bruge på både børn og voksne med forskellige højder.

Hvordan måles talje-højde-forholdet?

  • Mål taljen. Stå afslappet og mål omkring 2 cm over navlehøjden.
  • Mål din højde. Stå rank og mål hvor høj du er.

Sådan måler du din taljeomkreds?

Du måler taljeomkredsen på følgende måde. Stå afslappet og sæt målebåndet omkring 2 cm over navlen. Mål på det punkt hvor taljen ser ud til at være smallest. Punktet ligger mellem hoftebenskammen og det nederste ribben.

Denne video forkarer det rigtig fint, hvordan du skal måle taljeomkredsen.

Skema for talje-højde-ratio

Det ser ud til at være forbundet med lavere risiko for livsstilssygdomme, hvis talje-højde-ratioen er under 0,5. Det betyder i praksis, at hvis dit taljemål er under halvdelen af din højde i centimeter, så har du statistisk set en nedsat risiko for livsstilssygdomme.

WHR Klassifikation Handling
under 0,4 du er måske for tynd Take care
0,4 to 0,5 du er en sund pæreform Ok
0,5 to 0,6 du er en mellemting mellem pære og æble Consider action
over 0,6 du er i risikogruppen som en usund æbleform Take action

Talje-højde-målet er blevet plottet ind i en simpel Shape Chart foreslået af Ashwell (bl.a. 2011). Se også Ashwell (2014).

Taljemålet - Talje-højde-ratio Shape Chart fra Ashwell.
I Ashwell Shape Chart® vises det grafisk, om du er i en zone for bekymring i forhold til dit helbred eller ej. Kilde: Ashwell Shape Chart.

Mere om de forskellige taljemål

Der findes som skrevet flere forskellige taljemål, som du også kan dykke ned i.

  • Taljemål (mål af livvidde). Taljemålet kan indikere noget om ens risiko for sygdomme. Taljemålet kaldes også med et andet ord for livvidde.
  • Talje-hofte-ratio. Talje-hofte-målet kan sige noget om fordelingen af fedt på kroppen. Derved siger WHR-målet noget om risikoen for sygdom, da distributionen af fedt er en risikofaktor for livsstilssygdomme.

Konklusion

Talje-højde-forholdet er et rigtig godt supplement til det mere enkle taljemål, fordi det tager højden med i betragtning. Det er oplagt, at der er en sammenhæng mellem taljeomkredsen og højden. Hvis man er rigtig høj, vil hele ens krop typisk være større end en, der ikke er så høj.

Talje-højde-metoden siger imidlertid ikke så meget om fordelingen af fedt. Det kan du bruge talje-hofte-ratioen til. Der findes også en anden måde at udregne sin sundhed på, som inddrager hofteomkredsen og højden. Jeg har lavet en Body Adiposity Index-beregner.

Husk at en simpel test aldrig giver det fulde billede. Du skal ikke lade et resultat kickstarte en tvivlsom slankekur, fordi du skal opnå en mere eller mindre tilfældig idealvægt fra en onlineberegner.

Referencer

Se referencer
  • Lee, Crystal Man Ying, Rachel R. Huxley, Rachel P. Wildman, og Mark Woodward. 2008. “Indices of Abdominal Obesity Are Better Discriminators of Cardiovascular Risk Factors than BMI: A Meta-Analysis”. Journal of Clinical Epidemiology 61 (7): 646–53. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2007.08.012.
  • Browning, Lucy M., Shiun Dong Hsieh, og Margaret Ashwell. 2010. “A Systematic Review of Waist-to-Height Ratio as a Screening Tool for the Prediction of Cardiovascular Disease and Diabetes: 0·5 Could Be a Suitable Global Boundary Value”. Nutrition Research Reviews 23 (2): 247–69. https://doi.org/10.1017/S0954422410000144.