Wattmåling ved løb og løbetræning med Stryd

3 minutters læsning

Teknologien er ved at være klar til at bruge wattmåling ved løb og løbetræning. Når du måler watt, så får du et mere præcist mål for din intensitet i forhold til fx pulstræning.

I Runcast podcast kan du høre Claus Heckmann forklare mere om fordelene ved wattmåling til at styre din løbetræning, men også til få umiddelbar feedback på, hvordan det går med din løbeøkonomi.

Lyt til podcasten fra Runcast her:

Wattmåling i løb

Hvordan fungerer wattmåling til løb?

Flere forskellige aktører har meldt sig på banen med løsninger til at måle watt under løb. Stryd footpod er formentlig den mest anerkendte i øjeblikket, men både Polar og Garmin er også begyndt at måle watt med deres devices.

Dette afsnit handler om, hvordan wattmåling kan foregå i løb.

Hvordan kan du måle watt i løb?

Der er en lang række måder, som du kan måle watt i dit løb på. Jeg har hovedsageligt brugt Stryd, men måske har du erfaringer med nogle af dem?

  • Stryd
  • Running Power Estimator IQ-app til Garmin
  • Power2Run til Apple Watch
  • Garmin Running Power
  • Polar Vantage V
  • Feet Me

Jeg har ikke prøvet alle metoderne, men jeg har prøvet at have Stryd og Running Power Estimator CIQ-appen til at måle på den samme tur. Turen var rimelig flad, og Power Estimator CIQ-appen kan kun estimere power baseret på den horisontale hastighed, så det burde virke fornuftigt. Power Estimator giver watt-værdier, der ligger næsten 100 watt under watt-værdierne fra Stryd.

I denne video kan du få et indblik i, hvordan Stryd måler løbepower.

Hvorfor måler Polar og Garmin og Stryd forskelligt?

Hans van Dijk and Ron van Megen er dykket ned i, hvorfor Polar og Stryd måler watt forskelligt i løb.

Hvordan kan det være, at Garmin og Polar viser 25-30% højere watt-tal end fx Stryd? Forskellen skal formentlig findes i kalibreringen af watt-tallene.

Stryd kalibrerer deres wattmåler med metaboliske data i forhold til VO2max for testløbere. Det betyder, at de fleste anser Stryd-wattmåleren som den mest præcise, da tallene kan forklares af litteraturen.

Polar kalibrerer deres algoritme bag wattmåleren på en kraftplatform. Denne type kalibrering burde jo være ret præcis, da Polar-wattmåleren er kalibreret direkte på en kraftplatform. Det er en veletableret fremgangsmåde, hvor man både kan måle både vertikale og horisontale kræfter - og faktisk også kræfterne sidelæns. Herfra kan hastigheder estimeres og den kinetiske og potentielle energi udregnes.

Men hvordan kan vi så fortolke tallene fra Stryd og Polar?

Teoretisk set er der to forklaringer på forskellene mellem Stryd og Polar.

1. The Gross Metabolic Efficiency (GME)

Typisk sætter man Gross Metabolic Efficiency til maksimalt 25% for cykling og løb. Gross Metabolic Efficiency er et mål for, hvor meget af den energi vi forbrænder ved en aktivitet skaber fremdrift.

Hans van Dijk and Ron van Megen konkluderer, at det er usandsynligt, at GME er større for løb end 25%. Polar mener godt, at det kan lade sig gøre.

van Dijk og van Megen fremlægger følgende tabel for Gross Metabolic Efficiency:

Aktivitet GME
Gang 20-25%
Løb 20-25%
Cykling 20-25%
Roning 10-20%
Svømning 3-7%

2. Elastisk energi i sener og ligamenter

Den elastiske energi i fx achillessenen er anerkendt i litteraturen. Achillessenen kan gemme energi fra landingen og returnere energien igen ved afsættet. Teoretisk set betyder det, at gross power godt kan være højere end i cykling, da denne cykliske energi kan lægges til net power på den menneskelige maskine.

Det anslås i noget litteratur, at den returnerede energi fra achillessenen kan forøge det mekaniske arbejde uden, at det koster som øget forbrænding.

På grund af disse forklaringer, så fortolker van Dijk og van Megen Stryds watt som Net Running Power og Polars tal som Gross Running Power, hvor forskellen er den elastiske energi, der returneres i sener og ligamenter.

Konklusion

Hvis du vil måle dit løb med en wattmåler og løbe med power, så skal du være opmærksom på, at du skal bruge det samme device fra gang til gang. Som med pulszonetræning, så kan du også lave zoner til din watt-træning.

Hvis du vil dykke lidt mere ned i wattmåling, så kan du læse dette glimrende indlæg fra www.trainingpeaks.com.

The Secret of Running

Maximum Performance Gains Through Effective Power Metering and Training Analysis

Læs mere