Hvis du gerne vil løbe hurtigere, kan det betale sig at forbedre sin løbeøkonomi. Løbeøkonomien kan bestå af følgende punkt:

  1. Kroppens sammensætning Fedtprocent, benenes længde, læggenes tykkelse, føddernes størrelse, hoftens udformning.
  2. Energitilførslen En højre procentdel af glykogen producerer mere kraft, hvilket forbedrer løbeøkonomien.
  3. Løbeteknikken Kadence, GCT, benlængde, armtræk, fodisættet, hoftevinklen, knæløftet, udstrækningen af benet, hvor meget læggene løftes og ankelvinklen.

Hvordan kan vi måle RE?

Løbeøkoomi (RE) er defineret som den mængde ilt, du skal bruge på at løbe 1 km pr. kg. kropsvægt. Den ændrer sig ved forskellige hastigheder. Løbeøkonomien udtrykkes som ml O2/kg/km. Iltoptagelsen kan måles i en laboratorietest.

RE = VO2 (ml/kg/min) / v (km/min)

Hvis du har adgang til et løbebånd, så får du oftest værdierne l/min og km/t. Det kan du taste ind i følgende beregner og få din løbeøkonomi.

Beregning af løbeøkonomi

Udregning af kondital

Hvis du kun har behov for selve konditallet ud fra din iltoptagelse og vægt, så kan du beregne det nedenunder:

Beregning af kondital (ml O2/kg/min)

Hvad betyder det

Hvis du kender din løbeøkonomi, så kan du udregne din maksimale hastighed, hvis din løbeøkonomi forbliver den samme ved højere hastigheder:

vmax = VO2-max / RE

Din Vmax er den hatighed, du kan holde i omkring 10 minutter. Hvis du løber længere distancer, kan du finde functional threshold power (FTP) nogenlunde svarende til din anaerobe tærskel. Hastigheden på FTP har Dijk (2017) fundet ud af svarer omkring til 88% af hastigheden ved VO2-max.

FTP = 88% * Vmax

Hvad så?

Du kan altså arbejde med løbeøkonomien ved at forbedre følgende paramtre.

  • Skridtlængde
  • Kropsholdning
  • Hovedets position
  • Armsvinget
  • Spændstighed i sener og ligamenter
  • Din styrke

Hvordan arbejder du med din løbeøkonomi?

Referencer

Secret of Running - Maximum Performance Gains Through Effective Power Metering and Training

Secret of Running - Maximum Performance Gains Through Effective Power Metering and Training

How much power does your human engine have? How much power do you need for running in different conditions? How can you optimize your training and racing performance?

Læs mere

STRYD Wattmåler - Next Generation

STRYD Wattmåler - Next Generation

STRYD – Wattmåler og nu med vindmåler STRYD er en af de mest nyttige og imponerende teknologiske løbegadgets, der er til rådighed på markedet

Læs mere

Skriv en kommentar