YMCA hudfoldstesten er en af de mest anvendte metoder til måling af fedtprocent. Den har den fordel, at man frit kan vælge om lår-målingen skal indgå. Det kan nemlig godt være besværligt at lave lårmålingen - og det kan være forbundet blufærdighed også.

Hvordan laver man målingerne?

Mål hudfoldstykkelsen med en fedttang fire steder på kroppen:

  • på maven ved navlen
  • midt på triceps
  • lige over hoftebenskammen
  • foran på låret (Hvis lår-målingen giver problemer - enten pga. af problemer med at få en defineret hudfold eller pga. af tøj - så kan man vælge at udelade denne måling.)
ymca fedtprocent målinger
Her skal der måles til YMCA-formlen for fedtprocent.

YMCA fedtprocent beregner

Angiv værdierne i beregneren nedenunder.

Skinfold efter YMCA-standarderne.

Jeg har ikke kunnet finde en open source formel, som kan bruges til at lave denne beregner.

Hvis du vil hjælpe med en formel, så er det meget velkomment.

Formel til YMCA

YMCA hudfoldstesten er baseret på Jackson & Pollocks formler. Formlerne er dog specielt tilpasset til YMCA og gjort enklere, så både mænd og kvinder vurderes ud fra de samme målepunkter. Samtidig kan lårmålingen let ekskluderes. Validiteten i testen påvirkes kun ganske lidt af at udelade låret.

Når du har beregnet din fedtprocent, så kan du tjekke en normal fedtprocent i vores tabel.

Referencer

Se referencer
Accu-Measure Fitness 3000 Body Fat Caliper

Accu-Measure Fitness 3000 Body Fat Caliper

Mål din fedtprocent nemt med Accu-Measure Fitness 3000 Body Fat Caliper. Fedttangen bliver brugt af mange amerikanske personlige trænere på grund af dens præcise målinger. Du kan både bruge den hjemme eller have den med på farten.

Læs mere