Det er meget udbredt at bruge en fedttang til at måle hudfoldstykkelser rundt omkring på kroppen for at bestemme fedtprocenten. Man bruger tykkelsen af hudfolderne til ved hjælp af en formel at estimere, hvor meget fedt man i alt har på kroppen.

Jeg har kigget lidt på, hvad man skal være opmærksom på i forbindelse med måling af fedtprocent med hudfoldsmålinger og fedttang - og så har jeg lavet beregnere til de mest udbredte metoder.

I hudfoldsmålinger måler man tykkelsen af hudfolderne rundt omkring på kroppen med en hudfoldsmåler (fedttang). Ud fra målingerne af hudfolder udregner man kroppens densitet, og derfra forholdet mellem fedtmasse og fedtfri masse. Hudfoldsmålinger anbefales hovedsageligt til at tracke ændringer i fedtprocenten og ikke de faktiske værdier.

I forbindelse med træning og vægttab kan det være motiverende at følge ændringer i kropskompositionen og fedtprocenten, da ændringer i kropsvægt både kan skyldes ændringer i muskel- og fedtmasse.

En måde at estimere sin fedtprocent på er ved hjælp af en fedttang, som man kan bruge til at lave en hudfoldsmåling med.

Om fedttangen

Målingerne med fedttangen skal naturligvis være til at stole på, så derfor skal fedttangen overholde nogle bestemte standarder mht. hvor hårdt den klemmer, og hvordan enderne af tangen ser ud. En professionel fedttang (skinfold caliper) koster flere tusinde kroner, men mange steder på nettet kan man købe billigere fedttænger der er næsten ligeså gode.

Accu-Measure Fitness 3000 Body Fat Caliper

Accu-Measure Fitness 3000 Body Fat Caliper

Mål din fedtprocent nemt med Accu-Measure Fitness 3000 Body Fat Caliper. Fedttangen bliver brugt af mange amerikanske personlige trænere på grund af dens præcise målinger. Du kan både bruge den hjemme eller have den med på farten.

Læs mere

Harpenden Skinfold Caliper

Harpenden Skinfold Caliper

Harpenden Skinfold Caliper - Kvalitetscaliper fra Baty til nem og præcis måling af fedtprocent!

Læs mere

Generelt om om måling af hudfoldstykkelse med fedttang

Måling med fedttang er relativt udbredt, og alle kan lære at bruge en fedttang. Du måler det eksterne fedt ved med to fingre at samle en hudfold og måle, hvor tyk hudfolden er. Målingerne bliver lagt ind i matematiske formler, som så estimerer fedtprocenten i hele kroppen.

Man skal få en hjælper til at lave målingerne, og det skal (helst) være den samme person, der laver målingerne hver gang, hvis man skal kunne følge en udvikling i sin kropskomposition.

Brug tommel- og pegefinger til at trække en hudfold ud. Klem ikke hårdere end nødvendigt. Lav målingen en cm ved siden af fingrene, der har fat i hudfolden. Lav aflæsningen af tangen indenfor 3 sekunder, så tangen ikke når at komprimere huden for meget.

Hvor præcis er måling af fedtprocent med fedttang

En fedttang kan ikke give dig en eksakt måling af din fedtprocent ved at måle hudfoldstykkelserne. Fordelen ved fedttangen er nøjagtigheden fra måling til måling. Hvis du måler hudfoldstykkelsen gentagne gange eller over flere dage i træk, så vil de enkelte målinger være tæt på identiske (hvis vi antager at kropskompositionen og fedtprocenten ikke har ændret sig).


Valg af formel til estimering af fedtprocenten

Der er mange forskellige formler, som kan bruges til skinfold-målinger. Vi har valgt de mest brugte ud nedenfor og lavet beregnere og instruktioner til de enkelte metoder.

Jeg foretrækker selv Durnin & Womersley 4-punkts måling af fedtprocent, fordi den er ens til mænd og kvinder og fordi formlen den er lavet med udgangspunkt i almindelige mennesker.


Hvad er normale fedtprocenter?

Du kan også udregne din fedtprocent, og hvis du se normalværdier for fedtprocent, så kig i mit indlæg om at udregne sin fedtprocent, hvor jeg har lavet en tabel.

Skriv en kommentar