Jeg har lavet en fedtprocent-beregner, hvor du kan udregne din fedtprocent på baggrund af din vægt, højde, køn og alder.

Mange vil gerne kende sin fedtprocent. Derfor vil mange også gerne kunne beregne og måle fedtprocent. Her får du en beregner til at udregne din fedtprocent.

Udregning af fedtindholdet i kroppen er bare en af metoderne til at bestemme fedtprocenten. Du kan bestemme din kropskomposition på flere måder, og der er flere metoder til måling af fedtprocent.

Overvej altid hvorfor du gerne vil prøve at udregne din fedtprocent. Vil viden om din kropskomposition tilføje noget til dit liv. Hvis du træner, så synes jeg styrke, hurtighed, udholdenhed og springhøjde er mere interessante parametre.

Beregn din fedtprocent: Udregning med alder, højde og vægt

Mange forskere har lavet et bud på, hvor dan man kan beregne sin fedtprocent på baggrund af køn, alder, højde og vægt. Man kan altså udregne sin fedtprocent for kvinder og mænd ved et par enkle indtastninger.

Hvis du fortsat gerne vil udregne din fedtprocent, så fortsæt til vores enkle beregner.

Udregn din fedtprocent i vores beregner

Beregn din fedtprocent i vores fedtprocent beregner.

Udregning af fedtprocent. Indtast alder, højde og vægt.
Køn
Fedtprocent udregnet med forskellige formler

Beregn fedtprocent fra alder, højde, køn og vægt

Fedtprocenten er den relative del af kropsvægten, som udgøres af fedt. Du har behov for fedt for at få energi og at kunne holde varmen, og fedt er også en central del af mange processer og dannelsen af flere i kroppen.

Formularen benytter sig af flere forskellige formler til udregning af fedtprocenten. Formlerne for de enkelte beregninger, kan du se nedenunder.

Baggrunden for formlerne i beregneren er, at BMI på populationsniveau er nogenlunde korreleret med fedtprocent.

En lang række af formlerne er baseret på en lineær sammenhæng mellem BMI og fedtprocent.

Forskellige lineære formler til at bestemme fedtprocenten ud fra BMI, alder og køn. Durnin og Wormsley (1977) bruger kun BMI og køn, mens de andre formler også bruger alder som et parameter.

Alle formlerne giver altså resultater, som ikke ligger så langt fra hinanden. Ulempen ved disse formler er naturligvis, at de alle viser en lineær sammenhæng, men Jackson et al (2002) og Gallagher et al (2000) viser tydeligt, at sammenhængen er kurvet.

Sammenhængen mellem BMI og fedtprocent er et kurvet forløb både for mænd og kvinder. Figuren er fra Heritage-studiet lavet af Jackson et al (2002). Kilde: halls.md

Hvis du kigger på formlen fra Gallagher et al (2002), så beskriver den en kurvet sammenhæng mellem BMI og den udregnede fedtprocent.

Formlen fra Gallagher et (2000) har en kurvet sammenhæng.

Når du kigger formlerne igennem, så vil du se at alder er et vigtigt parameter i de fleste formler. Dette indikerer, at det ikke er rimeligt at bruge et fast BMI på tværs af alle aldersgrupper til at definere overvægt.

Hvis vi kan etablere en fælles reference for, hvornår en fedtprocent kan opfattes som overvægtig, så ville vi i teorien kunne regne baglæns til forskellige aldersgrupper med, hvad BMI skulle være.

Formler brugt i vores fedtprocent beregner

Se formler Durnin & Womersley (1977)

Durnin & Womersley udregning af fedtprocent

Durnin & Womersley bruger i sin formel BMI og køn.

Mænd: Udregn din fedtprocent

Fedtprocent = 1,34 * BMI - 12,47

Kvinder: Udregn din fedtprocent

Fedtprocent = 1,37 * BMI - 3,47

Se formel fra Jackson & Pollock (1980)

Adult Body Fat % = (1,61 * BMI) + (0,13 * age) - (12,1 * gender) - 13.9

Se formler Heitmann (1990)

Heitmann beregning af fedtprocent

Heitmann bruger i sin formel køn, BMI og alder. Udregningen af fedtprocent efter Heitmanns formel har en standardafvigelse på op til 3,9%. Det betyder, at den værdi du har udregnet i formularen kan svinge med mindst 3,9% ift. din virkelige fedtprocent.

Det betyder i praksis, at hvis du har udregnet din fedtprocent til 15%, så er det mest sandsynlige, at den ligger i intervallet fra 11,1% til 18,9%. Det er en ret stor afvigelse.

Formel for fedtprocent for mænd

PBF = \frac{0.988 * BMI + 0.242 * weight (kg) + 0.094 * age - 30.18}{weight (kg)}

Formel for fedtprocent for kvinder

PBF = \frac{0.988 * BMI + 0.344 * weight (kg) + 0.094 * age - 30.18}{height (m)^2}

Se formler Duerenberg et al. (1991)

Duerenberg et al. (1991) udregning af fedtprocent

Fedtprocent = 1,20 * BMI + 0,23 * age - 10,8 * gender - 5,4;

gender: men = 1; female = 0

Se formler Duerenberg et al. (1998)

Duerenberg et al. (1998) udregning af fedtprocent

Adult Body Fat % = (1,29 * BMI) + (0,20 * Age) - (11,4 * gender) - 8,0

gender: men = 1; female = 0

Se formler Gallagher et al. (2000)

Gallagher et al (2000) inkluderer køn og alder sammen med BMI i deres formel.

Men samtidig bruger Gallagher et al (2000) også etnicitet, da de har fundet ud af, at fedtprocenten og BMI hænger lidt anderledes sammen for asiater og african americans. Denne detalje har jeg endnu ikke indkorporeret i beregneren, så den regner bare med folk af europæisk afstamning.

Gallagher et al. udregning af fedtprocent

Fedtprocent = 63,7 - 864 * (1/BMI) - 12,1 * gender + 0,12 * age + (129 * asian * (1/BMI)) - (0,091 * asian * age) - (0,030 * afro * age)

hvor gender = 1 for mænd og 0 er for kvinder, asian = 1 for asiater, afro = 1 for African Americans.

Se formel fra Heritage-studiet - Jackson et al (2002)

Adult Body Fat % = (1,39 * BMI) + (0,16 * age) - (10,34 * gender) - 9

gender: men = 1; female = 0

Usikkerhed i udregningen af fedtprocent

Hvad kan jeg så bruge fedtprocent beregningen til? Når du vurderer dit resultat fra en fedtprocent beregner, så skal du være helt klar over de usikkerheder, der er forbundet med de forskellige formler for fedtprocent.

Der er udfordringer med alle måder at bestemme sin fedtprocent på. Udregningen af fedtprocent ud fra en generel formel er naturligvis også forbundet med flere usikkerheder.

Du skal altså ikke gå på en tvivlsom slankekur på baggrund af disse beregninger.

Fedtprocent i forhold til Body Mass Index?

Beregningen af din fedtprocent er indirekte og passer kun på gennemsnitlige folk, der deler din højde, vægt, alder og køn. Derfor skal du tage resultaterne i beregneren med forbehold, da den ikke har mulighed for at vide, om din vægt skyldes muskler eller fedt. Det er de samme udfordringer der findes med BMI.

Der er reelt ikke en linæer sammenhæng mellem fedtprocent og BMI. Antagelsen i de fleste af de præsenterede formler holder altså ikke for yderområderne af dit Body Mass Index.

Da højden og vægten indgår i de fleste formler for fedtprocent, så er beregninger af fedtprocenten behæftet med de samme usikkerheder som BMI. Det er umuligt at vide, om vægten er forårsaget af muskler eller fedt.

Jeg har skrevet mere om Body Mass Index og lavet en BMI beregner, og jeg har også skrevet et omfattende indlæg om idealvægt.

Hvad er en god fedtprocent?

Hvis du får et alarmerende resultat i denne beregner, så kan du starte med at kombinere udregningen af fedtprocent med en øjemålstest. Den kan give dig en nogenlunde ide, om din fedtprocent ligger inden for et sundt spektrum.

beregn din fedtprocent
Øjemålstest af fedtprocenten: Kilde: exerciseandwellness.wordpress.com

Læs: 7 måder at måle sin fedtprocent på?

Gallagher et al (2000) giver i følgende grafik et bud på, hvad en god fedtprocent er? Det sunde område for en god fedtprocent er relativt bredt, men sundhedsmæssigt og præstationsmæssigt er der formentlig ikke nogen grund til at skubbe grænserne.

Hvordan beregner jeg fedtprocent?
Fedtprocent for voksne mænd og kvinder baseret på WHO BMI guidelines (Gallagher 2000)

Fedtprocent for voksne mænd og kvinder baseret på WHO BMI guidelines (Gallagher 2000).

Er kvinders fedtprocent større end mænds?

Kvinders fedtprocent er højere end mænds for det samme BMI. Jackson et al (2002) viste, at kvindernes fedtprocent faktisk var 10,4% højere end mænds i gennemsnit. Sammenhængen er ikke lineær, men nogenlunde tilsvarende for mænd og kvinder. Mænds kurve ligger bare lavere.

Sammenhængen mellem BMI og fedtprocent opdelt på mænd og kvinder fra Heritage-studiet lavet af Jackson et al (2002). Kilde: halls.md

Mænds fedtprocent er lavere end kvindernes, fordi de relativt set har en større muskelmasse end kvinder.

Læs: Hvad er en normal fedtprocent for mænd og kvinder?

Ofte stillede spørgsmål om fedtprocent

Hvad er en normal fedtprocent?

En normal fedtprocent er forskellig for mænd og kvinder. En sund fedtprocent for mænd ligger mellem 8% til 25% alt efter alderen. En normal fedtprocent hos kvinder ligger på 21% til 36% alt efter alderen. Kvinder har ganske enkelt en større mængde fedt i forhold til deres kropsvægt. Du kan læse mere om normal fedtprocent for kvinder og mænd.

Hvordan kan man måle fedtprocent?

Du kan måle din fedtprocent på mange måder. Du kan fx måle tykkelsen af dine hudfolder med hudfoldsmålinger med en professionel fedttang. Det er også meget populært at få lavet en bioimpedans-måling på en vægt. Vi har skrevet meget mere om metoder til måling af fedtprocent.

Kan man have for lav fedtprocent?

Du kan sagtens have for lav fedtprocent. Fedt er en helt essentiel del af kroppens processer. Derfor der det også godt at holde sig inden for den anbefalede fedtprocent. Hvis du allerede har en meget lav fedtprocent, så kan det gå ud over din sundhed, hvis du går efter en lavere fedtprocent.

Kan man have for høj fedtprocent?

Du kan have for høj fedtprocent, hvis du er overvægtig og overvægten skyldes mængden af fedt. Du kan fx bruge taljemålet eller hofte-talje-forholdet til at sige noget om, hvordan fedtet er fordelt på din krop. Det kan være farligt, hvis fedtet er centreret omkring de indre organer.

Konklusion

Her har du haft mulighed for at beregne din fedtprocent baseret på alder, køn og højde. Det siger sig selv, at du ikke ender med din faktiske fedtprocent med mindre, at du er helt usædvanlig gennemsnitlig ift. den gruppe forsøgsdeltagere formlerne er baseret på.

Hvis du vil have et mere præcist bud på din fedtprocent, så kan du kigge på vores andre måder at måle fedtprocent på.

Men overvej hvorfor du gerne vil have sat tal på din fedtprocent, og hvad du vil bruge det tal til.

Referencer

Exercise Physiology - Nutrition, Energy, and Human Performance

Exercise Physiology - Nutrition, Energy, and Human Performance

Skrevet af BS, William D., PhD McArdle, M.Ed, Frank I. Katch, Victor L. Katch - og indeholder bl.a. formlen til at udregne fedtprocenten.

Tjek prisen

Se referencerne
  • Loenneke, Jeremy P., Kathryn M. Hirt, Jacob M. Wilson, Jeremy T Barnes, og Thomas J Pujol. 2013. “Predicting Body Composition in College Students Using the Womersley and Durnin Body Mass Index Equation”. Asian Journal of Sports Medicine 4 (2): 153–57. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3690736/.
  • Heitmann, B. L. 1990. “Evaluation of Body Fat Estimated from Body Mass Index, Skinfolds and Impedance. A Comparative Study”. European Journal of Clinical Nutrition 44 (11): 831–37.
  • Deurenberg, P., J. A. Weststrate, og J. C. Seidell. 1991. “Body Mass Index as a Measure of Body Fatness: Age- and Sex-Specific Prediction Formulas”. The British Journal of Nutrition 65 (2): 105–14. https://doi.org/10.1079/bjn19910073.
  • Deurenberg P, Yap M, van Staveren WA. Body mass index and percent body fat. A meta analysis among different ethnic groups. Int J Obes Relat Metab Disord 1998; 22:1164-1171.
  • Gallagher D, Visser M, Sepulveda D, Pierson RN, Harris T, Heymsfield SB. How useful is body mass index for comparison of body fatness across age, sex and ethnic groups. Am J Epidemiol 1996; 143:228-239.
  • Jackson AS, Pollock ML, Ward A, Generalized equations for predicting body density of women. Med Sci Sports Exercise 1980; 12:175-182
  • Jackson AS. Research design and analysis of data procedures for predicting body density. Med Sci Sports Exercise 1984; 16:616-620.
  • Wellens, RJ, Roche AF, Khamis HJ et al. Relationships between body mass index and body composition. Obes Res 1996; 4:35-44.