De fem tibetanere er fem yogaøvelser beskrevet af Peter Kelder i slutningen af 1930’erne, men som kan spores tilbage til omkring år 0. De fem tibetanske riter er en rigtig god introduktion til yoga og let at implementere i sin egen hverdag. Jeg har kigget lidt på, hvad de fem tibetanere er?

De fem tibetanere er fem yogabaserede øvelser skabt til at give dig en fornyet følelse af energi og vitalitet. De fem tibetanske riter skal laves 21 gange hver, og tager omkring 15 minutter at lave. Øvelserne stammer fra tibetanske munke, men blev bragt til vesten af Oberst Bradford, og Peter Kelder beskrev dem i sin bog: De fem tibetanere.

Jeg har i det følgende forsøgt at beskrive, historien bag de fem tibetanere, hvordan riterne skal laves og noget af det filosofiske baggrund.

Hvad er de fem tibetanere?

Tibetanske munke lavede øvelserne for at holde sig evigt unge, og det er vi jo nogle stykker, der gerne vil. Derfor var det også belejligt, at Oberst Bradford førte disse øvelser til vesten. Han bragte bl.a. øvelserne videre til Peter Kelder, som i slutningen af 1930’erne skrev bogen: De Fem Tibetanere.

De 5 tibetanere

Peter Kelder - de fem tibetanere (bog 1)

Den gamle hemmelighed om ungdommens kilde. Denne bog om 5 gamle tibetanske kropsøvelser har gået sin sejrsgang over det meste af den vestlige verden. Den har indtil nu solgt i over 2 millioner eksemplarer bare i Tyskland og USA. Du lærer her fem enkle øvelser, som giver fornyet livskraft og velvære. Øvelserne er lette at udføre, og du bestemmer selv, hvor megen tid du vil bruge på dem.

Læs mere

De 5 tibetanere

Peter Kelder - de fem tibetanere (bog 2)

Den gamle hemmelighed om ungdommens kilde er opfølgeren til bog nr. 1 om De 5 tibetanere. Denne bog er på 302 sider og noget mere omfattende end bog nr. 1. Du bliver blandt andet præsenteret for den sjette tibetaner.

Læs mere

Hvor mange gange skal de fem tibetanere laves og hvordan?

Lav De Fem Tibetanere en gang om dagen - fx om morgenen når du står op, eller om aftenen inden du går i seng. Nogle mennesker sover godt oven på øvelserne, mens andre bliver for friske til at sove. Du skal derfor selv finde ud af, hvad der passer dig bedst.

De gamle forskrifter siger, at de fem øvelser skal gentages 21 gange hver dag. Det er bedre at lave 3 gentagelser end slet ikke, hvis du en dag har lyst til at springe over, eller ikke har tid til at lave alle øvelser en dag. 3 gentagelser af tibetanerne tager mindre end fem minutter.

I begyndelsen skal du ikke regne med, at du kan lave alle 21 gentagelser af hver øvelse. Det bør du heller ikke gøre i starten, da øvelserne kan fremme udrensning af giftstoffer fra kroppen og deraf følgende udrensningssymptomer.

Start med at lave 3 gentagelser af hver øvelse og trap så langsomt op med 2 hver uge, så du når op til 21 gentagelser i løbet af et par måneder. Find dit eget tempo til hver af øvelserne - det handler ikke om at kunne gøre dem hurtigt, men om at føle dig godt tilpas med øvelserne. Selvom du er i god fysisk form, skal du kun gentage øvelserne det foreskrevne antal gange.

Hvordan ser øvelserne ud til de fem riter?

Der er jo ikke noget bedre end en video til at illustrere, hvordan de fem tibetanske riter ser ud.

Der er også en lidt længere video med riterne her:

Hvis du erfaringer med de fem tibetanere eller andre styrke- og smidighedsgørende øvelser, så skriv det i kommentarerne.

Udskriv de fem tibetanere

Du kan udskrive øvelserne med forklaring herfra.

Hvordan virker de 5 tibetanere?

Tanken bag de 5 tibetanere er, at gennemførelsen af øvelserne skal stimulere strømmen af naturlig livsenergi gennem kroppen.

Når du gennemfører riterne bliver de 7 nøgle-chakraer i din krop aktiveret og stimuleret, og på den måde stimuleres alle kirtlerne i det hormonelle system.

Chakra er et indisk ord, som kan oversættes til ”hvirvlende energihjul.” Chakraerne modtager og regulerer livsenerig og videresender den ud i hele kroppen. Det er vigtigt, at dine chakraer er fri for negativ energi, så de kan være nøglen til gnistrende livskraft.

De fem riter øger rotationshastigheden i chakraerne og koordinerer dem. På den måde kommer chakraerne i fuldstændig harmoni og kan fordele ren energi til det hormonelle system - og i øvrigt også lige alle andre systemer i kroppen.

Det hormonelle (endokrine) system har ansvar for hele kroppens generelle funktionsniveau. Det betyder, at udførelsen af de fem riter påvirker funktionen af alle dine organer og systemer. Da det i høj grad handler om at få kroppen til at fungere bedre og få mere energi. På den måde påstås de fem tibetanere at være ungdommens kilde.

Hvilke fordele er der ved de 5 tibetanere?

Det tager kun omkring 10-15 minutter om dagen at lave de fem tibetanere, men der er mange mulige fordele ved at lave de fem riter. Alligevel får de 5 tibetanere skyld for at kunne:

  • Sænke aldringsprocessen ved at dreje dit biologiske ur tilbage
  • Øge dit energiniveau
  • Forbedre din mentale klarhed, skærpe fokus, mindske stressniveauet og berolige dit sind
  • Tabe dig og gøre din krop fast
  • Forbedre din styrke og bevægelighed
  • Forbedre din søvn, så du vågner oplivet

Er de fem tibetanere for dig?

Hvis det er rigtigt, at de De fem tibetanere normaliserer hormonelle ubalancer i kroppen, så bør alle mennesker jo lave dem.

Riterne i de 5 tibetanere vække dine chakraer og stimulerer dem til at rotere hurtigt og ved samme hastighed. Derved kan chakrerne påvirke dit energiniveau og det endokrine, hormonelle system.

Livsenergien kan kun cirkulere i kroppen, hvis chakraerne fungerer ordentligt og i samme hastighed.

Jeg har været glad for at bruge de fem tibetanere som morgenmotion eller træning, hvis jeg ikke hr så meget træningsmotivation.

Vi har et andet indlæg her på sitet, der handler om Mindfulness meditation.

De 5 tibetanere

Peter Kelder - de fem tibetanere (bog 1)

Den gamle hemmelighed om ungdommens kilde. Denne bog om 5 gamle tibetanske kropsøvelser har gået sin sejrsgang over det meste af den vestlige verden. Den har indtil nu solgt i over 2 millioner eksemplarer bare i Tyskland og USA. Du lærer her fem enkle øvelser, som giver fornyet livskraft og velvære. Øvelserne er lette at udføre, og du bestemmer selv, hvor megen tid du vil bruge på dem.

Læs mere

De 5 tibetanere

Peter Kelder - de fem tibetanere (bog 2)

Den gamle hemmelighed om ungdommens kilde er opfølgeren til bog nr. 1 om De 5 tibetanere. Denne bog er på 302 sider og noget mere omfattende end bog nr. 1. Du bliver blandt andet præsenteret for den sjette tibetaner.

Læs mere

Skriv en kommentar