Ondt i ryggen er en folkesygdom, og der er mange råd til, hvad man skal gøre for at undgå at få ondt i lænden og passe på sin ryg.

Grundlæggende så mener jeg ikke, at man skal være bekymret for sin ryg. Ryggen er ikke nogen svag struktur. Ryggen er midlertid omgivet af nogle virkelig stærke muskler og strukturer, som skal bruges, bevæges og trænes.

Man hører ofte råd i forhold til løfteteknik, at man skal “løfte med benene”, men hvis man følger det råd, så ender man formentlig med at løfte på en måde, hvor kroppen ikke er stærkest muligt.

Det er formentlig meget mere effektivt at sørge for, at man både løfter med benene, balderne og ryggen.

Man hører også ofte, at “det er farligt for ryggen”, hvis du løfter sådan, eller “pas nu på ryggen”. Men faktisk ser det ikke ud til at der er en direkte sammenhæng mellem løfteteknik og rygsmerter. Risikoen forbundet med løfteteknik er formentlig blevet overdrevet.

4 gode råd til at undgå ondt i ryggen

  • Sid varieret. Du skal skifte stilling ofte, når du sidder. Det gælder både på kontoret, i skolen, i toget og også derhjemme når du er lidt træt.
  • Bevæg ryggen. Du skal bevæge ryggen på mange forskellige måder, og det er en god ide at tage nogle pauser i løbet af dagen, hvor du gør det. Drejninger, foroverbøjninger og bagudbøjninger.
  • Træn ryggen. Du skal træne ryggen varieret. Du kan finde en masse øvelser her på siden.
  • Undgå den dumme bevægelse. Brug hensigtsmæssig løfteteknik, når du løfter. Det er formentlig ikke en god ide at have en krum ryg, samtidig med at du laver en drejning, når du løfter noget, der er tungere end du plejer.

Måske skal man med viden fra en af verdens førende rygspecialister, Stuart McGill, præcisere rådet om at træne ryggen til: Træn ryggen så den bliver mere udholdende.

Ryggen skal være udholdende

Noget af det vigtigste for at undgå rygproblemer er ifølge Stuart McGill, at de muskler der stabiliserer ryggen er udholdende. Det er altså væsentligere at den kan holde til mange gentagelser end at den er stærk og kan løfte en stor vægt. Og det er vist sikkert og vist at træning forebygger rygproblemer (Hides et al 2001).

For at træne ryggen foreslår Stuart McGill følgende øvelser:

Test om du er i farezonen

Du kan let lave en test derhjemme for at se om du er i farezonen for at komme til at opleve problemer med ryggen og lænden. Fixyourownback.com forklarer her Stuart McGills tests:

Præsentation om ryggen

Vi arbejder på en præsentation om ryggen. Du er velkommen til at kommentere både på indhold og opbygning. Se den her:

Udbredelse af rygproblemer

Vi leder efter forskning der fortæller lidt om udbredelsen af rygproblemer i Danmark.

Hvis du ved noget, så host op med din viden i kommentarerne.

Referencer

Low Back Disorders - Evidence-Based Prevention and Rehabilitation af Stuart Mcgill

Low Back Disorders - Evidence-Based Prevention and Rehabilitation af Stuart Mcgill

Low Back Disorders - Evidence-Based Prevention and Rehabilitation af Stuart Mcgill

Tjek prisen*

Skriv en kommentar