Jeg kan godt lide at organisere min træning som cirkeltræning eller som det hedder på circuit træning. Jeg har kigget lidt på, hvad cirkeltræning er, hvordan du kan skrue dit cirkeltræningsprogram sammen, og hvilke øvelser du kan bruge i din cirkeltræning?

Cirkeltræning er en klassisk måde at strukturere din træning på, hvor du på begrænset tid kan opnå stor effekt på både styrke, kondition og sundhed. Cirkeltræning indebærer, at du vælger en række øvelser, som du udfører på skift, hvorefter du starter forfra på cirklen.

).

Referencer til cirkeltræning og circuit træning

  • Braun, W. A., W. E. Hawthorne, og M. M. Markofski. 2005. “Acute EPOC Response in Women to Circuit Training and Treadmill Exercise of Matched Oxygen Consumption”. European Journal of Applied Physiology 94 (5–6): 500–504. https://doi.org/10.1007/s00421-005-1383-7.
  • Riegler, Michelle, G. Stotz, Kaitlyn Fitzgerald, Christian K. Munoz, Jamie Thornton Lewis, Sebastian Ring, og Todd A. Astorino. 2017. “Acute Responses to the 7-Minute Workout”. Journal of strength and conditioning research. https://doi.org/10.1519/JSC.0000000000002073.
  • Mosher, P. E., M. S. Nash, A. C. Perry, A. R. LaPerriere, og R. B. Goldberg. 1998. “Aerobic Circuit Exercise Training: Effect on Adolescents with Well-Controlled Insulin-Dependent Diabetes Mellitus”. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation 79 (6): 652–57. https://doi.org/10.1016/s0003-9993(98)90039-9.
  • Maiorana, Andrew, Gerard O’Driscoll, Carmel Goodman, Roger Taylor, og Daniel Green. 2002. “Combined Aerobic and Resistance Exercise Improves Glycemic Control and Fitness in Type 2 Diabetes”. Diabetes Research and Clinical Practice 56 (2): 115–23. https://doi.org/10.1016/s0168-8227(01)00368-0.
  • Maiorana, A., G. O’Driscoll, C. Cheetham, J. Collis, C. Goodman, S. Rankin, R. Taylor, og D. Green. 2000. “Combined Aerobic and Resistance Exercise Training Improves Functional Capacity and Strength in CHF”. Journal of Applied Physiology (Bethesda, Md.: 1985) 88 (5): 1565–70. https://doi.org/10.1152/jappl.2000.88.5.1565.
  • Mattar, Lama, Natali Farran, og Dalal Bakhour. 2017. “Effect of 7-Minute Workout on Weight and Body Composition”. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness 57 (10): 1299–1304. https://doi.org/10.23736/S0022-4707.16.06788-8.
  • Takeshima, Nobuo, Michael E. Rogers, Mohammod M. Islam, Tomoko Yamauchi, Eiji Watanabe, og Akiyoshi Okada. 2004. “Effect of Concurrent Aerobic and Resistance Circuit Exercise Training on Fitness in Older Adults”. European Journal of Applied Physiology 93 (1–2): 173–82. https://doi.org/10.1007/s00421-004-1193-3.
  • Kraemer, W. J., M. Keuning, N. A. Ratamess, J. S. Volek, M. McCormick, J. A. Bush, B. C. Nindl, m.fl. 2001. “Resistance Training Combined with Bench-Step Aerobics Enhances Women’s Health Profile”. Medicine and Science in Sports and Exercise 33 (2): 259–69. https://doi.org/10.1097/00005768-200102000-00015.
  • Schmidt, Dan, Kaz Anderson, Marissa Graff, og Victoria Strutz. 2016. “The Effect of High-Intensity Circuit Training on Physical Fitness”. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness 56 (5): 534–40.

Skriv en kommentar