Vi er i øjeblikket i færd med at undersøge forskellige måder at strukturere sin træning på for at blive en bedre løber. Med de få studier vi har set indtil nu, så står det helt klart at ens maksimale iltoptagelse ikke kan stå alene ift. at vurdere, hvor dygtig en løber man er. Det afgørende er hvor hurtigt man kan kan løbe, hvilket således også tager højde for løbeøkonomi, aerob og anaerob kapacitet og naturligvis også iltoptagelsen.

Vi kigger på, bl.a.:

  • Vmax-træning. En let måde at komme til at arbejde tæt på sin maksimale løbekapacitet og forbedre den.
  • Jack Daniels formular til løb. Han udregner VDOT, som ud over iltoptagelsen tager højde for løbeøkonomi mv. Den er udgangspunkt for udregningerne på loebesiden.dk. [kritik]
  • vV02-max. En ret enkel måde at finde det tempo, der ligger tæt på ens maksimale formåen.

Vi har tidligere beskæftiget os med, at intensiteten af ens træning har stor betydning for ens præstationsmæssige udbytte. Noget tyder på at:

Det kunne jo være interessant at få sammenlignet nogle af de meget populære trænings- og undersøgelsesprotokoller.

Hvis du kender til flere spændende måder at strukturere ens træning på, som vi skal undersøge, så skriv det endelig i kommentarerne.

Det mest effektive program er!

Indtil da kan vi anbefale, at du starter på det mest effektive løbeprogram, der findes i øjeblikket. Det er samtidig også det mest enkle (via motion-online.dk):

5 km 3 gange om ugen i højest mulige tempo!

God fornøjelse.