Vi er i øjeblikket i færd med at undersøge, hvordan man kan lave et effektivt løbeprogram og strukturere sin løbetræning på for at blive en bedre løber. Hvis man gerne vil lave et effektivt løbeprogram skal man tage højde for iltoptagelsen, løbeøkonomien og udholdenheden.

Med de få studier vi har set indtil nu, så står det helt klart at ens maksimale iltoptagelse ikke kan stå alene ift. at vurdere, hvor dygtig en løber man er. Det afgørende er hvor hurtigt man kan kan løbe, hvilket således også tager højde for løbeøkonomi, aerob og anaerob kapacitet og naturligvis også iltoptagelsen.

Konklusion

Træning behøver ikke at være indviklet. Du kan fx starte dit program med at lave en Cooper-test eller bruge nogle af vores beregnere og tests til at finde dit kondital, inden du går i gang med træningen.

Du kan lave programmet i en måned og reteste for at se, om ikke også programmet viste sig at være meget effektivt for dig?

Hvis du gerne vil opbygge din træning på en lidt anden måde, så kan du også følge denne formular, hvor du stadig træner tre gange om ugen:

  1. Intervalløb
  2. Tempotur - fx 5 kilometer efter disse retningslinjer
  3. En lidt længere tur med lidt lavere intensitet

Det er også en effektiv formular for et løbeprogram, men så begynder du også at bruge lidt mere tid på det.

God fornøjelse med din effektive løbetræning.

Skriv en kommentar