Alactacide intervaller

1 minutters læsning

Alactacide intervaller udføres med 5-10 sekunders arbejde og 1-2 minutters pause med fx 10-20 reps. Vi træner den eksplosive power af det alactacide system samtidig med, at evnen til at restitutere mellem de enkelte intervaller med det aerobe system forbedres.

De basale principper for alactacide intervaller er:

  • Brug korte arbejdsperioder på omkring 5 sekunder
  • Udfør så meget power som muligt i de enkelte arbejdsperioder samtidig med at din teknik er god
  • Hold pause og restituer omkring 1-2 minutter mellem de enkelte arbejdsperioder.
  • Hold det samme power output i de enkelte arbejdsperioder
  • Lav 8-20 sæt alt efter din evne til at fastholde det samme power output i arbejdsperioden

Du kan måle om denne metode forbedrer dine energisystemer over tid ved at kigge på to markører:

  1. En stigning i antallet af arbejdsperioder, hvor atleten kan holde det samme power output.
  2. En stigning i det power output atleten kan generere i en arbejdsperiode.

I pauserne skal du have fokus på at få bragt pulsen ned så hurtigt som muligt. Det er også væsentligt at atleten ikke går på kompromis med teknikken i de kortvarige, eksplosive intervaller.

Du kan bruge mange forskellige øvelser for at lave alactacide intervaller, men du skal naturligvis have mulighed for at kunne gøre det eksplosivt.

Du skal helst enten kunne måle distance eller power output, men da det kan være vanskeligt at tage tid på dig selv præcist, så kan du også få fornemmelsen af, hvornår dit power output går ned. Fx hvis du vælger at lave sprints på den ene eller anden måde.

Når du kommer tættere på konkurrencerne, så er det naturligvis væsentligt at de alactacide intervaller laves med øvelser, der ligger tæt på bevægelserne i din konkurrence.