Threshold Method - Tærskelmetode

1 minutters læsning

Formålet med tærskel-metoden eller threshold method er at forbedre, hvor meget power der kan produceres omkring den anaerobe tærskel og forbedre evnen til at have en god teknik, når man bliver træt. Du arbejder omkring den anaerobe tærskel i 5-10 minutter per arbejdsperiode og laver 2-5 gentagelser.

Vælg en øvelse hvor du kan måle power output eller distancen over tid. Over tid så bør atleten kunne producere mere og mere kraft på en given tidsperiode.

Den anaerobe tærskel afhænger af, hvilken position atleten er i. Den letteste måde at bestemme den anaerobe tærskel er at bestemme den anaerobe tærskel er ifølge Joel Jamieson at lave en test med et jævnt tempo på 12 minutter. Den gennemsnitlige puls over de 12 minutter kan være en tilnærmelse af den anaerobe tærskel.

Generelle guidelines for at bruge tærskelmetoden er:

  • Løb med en puls omkring den anaerobe tærkskel +/- 5 slag/min i 5-15 minutter
  • Lav så meget kraft som muligt inden for den anaerobe tærskel
  • Brug den samme hastighed eller power output i hele arbejdsperioden
  • Brug en moderat modstand for at få pulsen op i det rigtige range

Atleter bør kigge både på puls og power output eller hastighed, så de kan lære at kontrollere begge omkring den anaerobe tærskel.

I pauserne bør atleterne være opmærksomme på restitution ved at manipulere åndedrættet, kropsstillingen, ansigtsmimik mv.

Mål hvor lang distance du løber og 60 sekunders heart rate recovery (HRR) for at se forbedringer over tid for den anaerobe tærskel.