High Intensity Continuous Training (HICT)

1 minutters læsning

I High Intensity Continous Training (HICT) udfordrer både kadencen og modstanden udholdenheden i fast-twitch muskelfibrene med moderat tærskel (type IIa-muskelfibrene). HICT udføres med høj modstand i langsomt tempo i 5-20 minutter.

Hvis du kører HICT på en spinningcykel, så sæt modstanden op, så atleten ikke kan træde rundt med mere end 20-30 rpm.

De generelle retningslinjer for High Intensity Continous Training (HICT) på en spinning cykel er følgende.

  • Sæt modstanden på op, så du kan træde cyklen rundt, men det er hårdt
  • Fasthold en hastighed på omkring 25-30rpm
  • Kør HICT i omkring 10-20 minutter for totalt arbejde
  • Hold HR under den anaerobe tærskel

Når atleten bliver træt, så kan træneren fokusere på at fastholde et konstant power output.

HICT facilitererer restitution samtidig med at det udvikler udholdenheden i fast-twitch-fibrene.

Da HICT på en cykel primært arbejder koncentrisk, så er der mindre stress på kroppen, end hvis det excentriske komponent var med. Hvis du laver stepups, så er der naturligvis stadig et excentrisk komponent i muskelsammentrækningen.

Metoden forbedrer blodgennemstrømningen til fast-twitch muskelfibrerne, som ofte akkumulerer mest træningstræthed (Joel Jamieson), hvilket kan forbedre restitutionen og måske formindske restitutionstiden.

Når HICT bliver brugt til aktiv restitution, så kan du justere den totale arbejdstid til 5-10 minutter.