Jeg har her samlet en række anmeldelser af træningsprogrammer og styrketræningsprogrammer, så du får bedre mulighed for at vælge dit styrketræningsprogram. Jeg får ofte spørgsmålet: Hvilket styrketræningsprogram skal jeg vælge?

Jeg har derfor lavet en række anmeldelser af træningsprogrammer baseret på en teoretisk analyse af programmet og mine egne erfaringer med programmerne. Hvis du selv gerne vil bidrage med anmeldelser af styrketræningsprogrammer, så skriv endelig til mig.

Jeg synes, at det kan være godt at afprøve forskellige træningsprogrammer på egen krop før man prøver at lave sit eget program. Men det er naturligvis rigtig sjovt at lave sit eget eget styrketræningsprogram for at se, hvordan det virker. Hvis du ikke har erfaring med at gennemgå et godt program, så mangler du imidlertid noget viden om, hvilke parametre det er godt at kigge på.

Baggrundsmateriale om træningsplanlægning

Jeg har skrevet en række indlæg, der kan hjælpe dig med den mere basale træningsplanlægning i forhold til styrketræningsprogrammer, hvis du gerne vil klædes lidt bedre på, inden du læser mere om de enkelte træningsprogrammer.

Hvordan opbygger jeg et helkropsprogram?

Hvordan opbygger jeg et helkropsprogram?

2 minutters læsning

At opbygge et styrketræningsprogram, der gerne vil træne hele kroppen hver gang og en og tre gange om ugen og vil bruge omkring en time på hver træning.

Superset: Komplet guide til supersæt

Superset: Komplet guide til supersæt

3 minutters læsning

Supersæt hedder superset på engelsk. Grundlæggende er supersæt, når man kombinerer to øvelser i sin træning med hinanden. Man kan kombinere øvelserne i et su...

Hvordan bruger man træningsprogrammer?

Når du skal afprøve et træningsprogram, så skal du ikke lave om på det. Træningsprogrammer bliver ofte kendte, fordi de virker fornuftigt med den udformning de har. Det kan godt være, at du synes der mangler lidt, men et træningsprogram er en række træningsblokke, der bygger oven på hinanden. Hvis du ændrer i nogle af blokkene, så vil de virke anderledes end intenderet senere hen.

Alle reagerer ikke ens på træning - og alle programmer vil ikke virke for alle. Men hvis du tester et program, så skal du lave det, som det er beskrevet. Ellers er det i hvert fald ikke det program, du laver længere.

Som Anders Nedergaard skriver:

Derfor – første gang du prøver et bestemt træningsprogram, så brug det præcist som beskrevet. Når du er færdig med det, eller har kørt det så lang tid som du mener du skal for at vurdere det, kan du lave din vurdering og så lave eventuelle justeringer til eventuel fremtidig brug af programmet.

Anders Nedergaard

Hvad betyder mest for et træningsprogram?

Det vigtigste ved et træningsprogram er altid, om du kan lide programmet og har lyst til at lave det. Vedholdenhed og kontinuerlig træning slår altid det mest gennemtænkte program. Så kig efter et program, hvor du træner det, du har lyst til på en måde som du kan se dig selv gøre indtil programmet er slut.

I det lange løb så kan du få brug for variation for at fortsætte med at få fremgang, men jeg tror langt de fleste glemmer at motivationen og vedholdenheden er det allervigtigste, hvis du gerne vil se fremgang over lang tid. Hvis du er vedholdende og får trænet kontinuerligt, og du skulle ramme et plateau i træningen, så kan du altid tilføje variation.

Hvad skal jeg kigge efter i træningsprogrammet?

Der findes rigtig mange styrketræningsprogrammer, som slår sig op på at være det mest solgte styrketræningsprogram og vil give særligt gode resultater. Sandheden er, at de fleste resultater giver gode resultater, så længe du er begynder. Det betyder imidlertid ikke, at programmerne ikke er pengene værd. Der findes mange programmer, som er sat godt sammen - og jeg har selv nydt at lære nye ting ved at købe et færdiggjort styrketræningsprogram.

Men husk at de kroppe du ser på de gode tilbud kan skabes på mange måder - og med mange forskellige programmer. Typisk kan det sjældent lade sig gøre at få så store muskler så hurtigt eller tabe så meget fedt så hurtigt uden at være ekstremt dedikeret. Og mange vil ikke lægge kosten om eller træne helt så hårdt og ofte, som gigantiske tranformationer på ingen tid vil tage. (Og ofte tager det også den helt rigtige lyssætning og forberedelse inden photo shootet).

Hvis du vil prøve træningsprogrammer, kan du altså give dig i kast med nogle af de meget berømte versioner af forskellige træningsprogrammer.

Vigtige parametre i et styrketræningsprogram

  • Intensiteten. Når du kigger på et program, så kan du kigge på intensiteten i de enkelte arbejdssæt. Hvis programmet er procentbaseret, hvor tæt på 1RM de enkelte træningssæt ligger. Vi har lavet en 1RM-beregner, hvis du vil læse lidt mere om hvad 1RM er.
  • INOL. INOL betyder Intensity + Number of Lifts, og det er en måde at udregne det samlede træningsstimuli for den enkelte træning. Det gør det noget lettere at vurdere, hvor hårdt programmet er på papiret uden at skulle gennemprøve hele programmet. Vi har skrevet mere om INOL her.

Anmeldelser af træningsprogrammer og styrketræningsprogrammer

Daily Undulating Periodization - DUP

Daily Undulating Periodization - DUP

2 minutters læsning

I Daily Undulating Periodization vælges basisøvelser, som man gennem ugen arbejder med tre gange med forskelligt antal sæt og gentagelser - for at træne powe...

Skriv en kommentar