Jeg har samlet en liste over muskler i dine ben her. Det er godt at vide, hvordan dine benmuskler virker, hvis du gerne vil træne musklerne i benet.

muskler i benet trænes med benpres
Benpres er en meget brugt øvelse til at træne musklerne i benet. Jeg anbefaler her også andre øvelser for benmusklerne.

Hvorfor træne musklerne i benet?

Du bruger dine ben hele tiden. Benene skal bære hele vægten for din krop. Derfor kan det også betale sig at styrke musklerne - både for at forebygge skader, men også for at få bedre præstationer.

Hvis musklerne omkring knæet - på både forsiden og bagsiden - er stærke, så vil det fjerne lidt af belastningen på knæleddet, når du står, går og løber. Det kan hjælpe dig med at have et sundt knæled over mange år.

Når musklerne i benene er stærke, så vil du også præstere bedre, når du springer, løber og sprinter.

Hvilke muskler har du i dit ben?

Når du træner ben, så er de store muskler den firehovede knæstrækker (quadriceps), sædemusklerne (gluteus maximus og til dels medius), indadførene (adductor magnus, longus og brevis), hasemusklerne (semimembranosus, semitendinosus og biceps femoris), og lægmusklerne (gastrocnemius og soleus).

Jeg har samlet musklerne i benet på en liste med lidt flere informationer herunder.

Liste over muskler i benet

Jeg har lavet en samlet liste over muskler i kroppen her, hvis du er interesseret i at lære endnu mere om anatomien i kroppen.

Vigtige øvelser til træning af benmuskler

Squat

Lav en squat med stangen liggende på brystet. Vægt på hele foden. Hold ryggen ret. Gå så langt ned i knæ som du kan.

Lav en squat med stangen liggende på brystet. Vægt på hele foden. Hold ryggen ret. Gå så langt ned i knæ som du kan.

Romanian Deadlift

Rumænsk dødløft eller Romanian Deadlift (RDL) starter oprejst, hvor du holder stangen med cirka skulderafstand mellem hænderne. Stå med benene i skulderbredde. Sænk stangen mod gulvet med så strakte ben som muligt og mens du holder ryggen ret. Når du ikke kan komme længere uden at kompensere i ryggen, rejser du dig igen.

Løftet starter oprejst hvor du holder stangen med cirka skulderafstand mellem hænderne. Stå med benene i skulderbredde. Sænk stangen mod gulvet med så strakte ben som muligt og mens du holder ryggen ret. Når du ikke kan komme længere uden at kompensere i ryggen, rejser du dig igen.

Glute Ham Raise

Glute-ham raises (GHR) er en af de bedste all-round baglårsøvelser og bagkæde-øvelser, der findes, fordi GHD træner hele baglårets funktion i en bevægelse. Glute ham-raises bliver typisk lavet på en særlig bænk, men oprindeligt lavede de sovjetiske atletikfolk øvelsen ved at sætte fødderne ind i en ribbe og støtte lårene mod en gymnastikhest. Jeg har kigget på, hvad glute-ham raises er.

Anklerne placeres mellem de små puder, og det nederste af lårene mod den store pude.

Træning af læg

Stå på en kantsten med hælene lidt ud over. Stil dig op på tæerne, og derefter sænker du dig ned på den ene fod. Gentag for den anden fod.

Stå på en kantsten med hælene lidt ud over. Stil dig op på tæerne, og derefter sænker du dig ned på den ene fod. Gentag for den anden fod.

Konklusion

Det er vigtigt at træne musklerne i benet. Jeg har samlet flere forslag til din bentræning og øvelser til træning af benene.